Katja Schuurman en Thijs Römer samen het toneel op

Voormalige geliefden Thijs Römer en Katja Schuurman gaan het toneel op met Blind Date, over een man en een vrouw die elkaar verbaal bevechten: 'We hebben veel liefde over. Dat houden we graag zo.'

Voor hun eigen versie van Blind Date komen Römer en Schuurman samen op het toneel. Beeld -

Op een middag in februari ging Thijs Römer door wat oud werk. Hij was net vertrokken als creatief directeur bij RTL Nederland, en had behoefte aan wat ordening.

Zo stuitte hij op Blind Date (1996), de film van Theo van Gogh waarvan de Amerikaan Stanley Tucci in 2005 een remake maakte en waarin Römer de ober speelde. "Ik dacht: wat een goed verhaal eigenlijk. Een man en een vrouw die een groot verdriet moeten verwerken, en dat doen ze niet door elkaar te steunen - dat moment zijn ze allang gepasseerd - maar door telkens in een andere rol elkaar opnieuw te benaderen."

Römer keek beide films terug, luisterde naar Van Goghs opmerkingen op de dvd, herlas de scenario's en opeens zat het in zijn hoofd: "Dit moeten we in het theater gaan doen en Katja en ik gaan die man en vrouw spelen."

Grimmige dialogen
Inderdaad: Katja Schuurman, zijn ex-vrouw, actrice en programmamaakster, die net van de publieke omroep terug naar RTL is verhuisd, met wie hij een 8-jarige dochter heeft en die hij ook na hun echtscheiding nog graag ziet en spreekt.

"Thijs belde me en zei: we gaan Blind Date spelen," vertelt Schuurman. Ze arriveert uitgelaten, met bloemen en vrolijke verhalen, in het restaurant. Schuurman werd, zegt ze breed lachend, 'behoorlijk overvallen' door die vraag - met haar ex een maand het toneel op.

"Ik dacht, in mijn achterhoofd, dat wij ooit wel eens Who's ­Afraid of Virginia Woolf van Edward Albee zouden spelen - dat leek me wel wat, met die grimmige dialogen, al was het een keer tussen de schuifdeuren. Nu lag plotseling dit serieuze plan op tafel. Met de opmerking dat ik snel moest beslissen, omdat Thijs deze zomer al DeLaMar in wilde."

Geen seconde te verliezen
Ze las Blind Date ('geregeld een vette lach, maar ook tranen met tuiten natuurlijk'), en ze dacht aan Theo van Gogh, met wie zij intensief samenwerkte en de man ook die haar en Römer samenbracht, nota bene op de filmset.

Schuurman: "Theo had het altijd over momentum. Als hij een plan goed vond, moest het meteen gebeuren. Op stel en sprong. Hij nam een hypotheek op zijn eigen huis, leende her en der nog wat geld, liet dialogen schrijven en ging aan de slag alsof er geen seconde meer was te verliezen."

"Ik dacht: niet zeuren, dus. Dit is voor ons zo'n moment."

Wel moesten Schuurman en Römer het een en ander doorspreken. De hamvraag: komt hun huidige relatie, als gescheiden ouders met een dochter, niet door de repetities onder druk te staan? Gaan ze niet wroeten in zaken die beter onaangeroerd kunnen blijven?

Römer: "We hebben veel liefde over na de scheiding. Dat houden we graag zo. Onze omgang is goed en ontspannen, ook als Katja's vriend Freek [van Noortwijk] en mijn vriendin Igone [de Jongh] erbij zijn - in feite zijn we één grote, gelukkige familie."

"We hebben de conclusie getrokken dat deze voorstelling ons niet klein krijgt. Al is er een zeker risico. Feiten en fictie kunnen door elkaar gaan lopen, ook bij ons. Zo'n periode in het repetitielokaal is altijd een persoonlijke zoektocht."

"Dat wordt het nog meer als je dat proces ondergaat met je ex. Tegelijk is het een voordeel dat je elkaar zo goed kent. Daarmee ken je ook elkaars mindere kanten. Als het uit de hand loopt, weet je waar het vandaan komt."

Communiceren
Blind Date zal voor de buitenwacht vooral de voorstelling zijn waarin twee beroemde ex-geliefden elkaar verbaal te lijf gaan. Voor de roddelpers lijkt de voorstelling gefundenes Fressen: koppen als 'Thijs en Katja weer dagelijks ruzie' liggen op de loer.

Römer: "Wij trekken ons niet zoveel van de buitenwacht aan. Dat hebben we eigenlijk nooit gedaan. En eerlijk is eerlijk: de voorstelling krijgt, als het goed is, een extra dimensie doordat wij zelf twee mensen zijn die elkaar liefhebben en toch hebben besloten niet samen door te gaan. De pijn van de geliefden in het stuk raakt onze pijn."

Theo van Gogh betwijfelde of mensen in staat zijn echt met elkaar te communiceren. Bij hem waren dialogen frontale botsingen op een eenrichtingsweg. Blind Date is binnen zijn oeuvre nog zonnig van aard; de man en de vrouw zijn vastberaden om met elkaar in gesprek te blijven.

Schuurman: "Dit zijn twee personages die hun eigen logica creëren om elkaar vast te kunnen houden. Dat is wat ex-geliefden doen. Die verzinnen constructies of maken afspraken om toch maar door te kunnen. Dat moet ook. Afhaken is geen optie."

Ontoereikend
Römer: "Dat is de makkelijkste weg - dat je elkaar uitmaakt voor klootzak, trut en lul en dan de deur definitief dicht trekt. Dan ben je overal vanaf. Deze mensen laten elkaar niet los, maar besluiten op elkaars contactadvertentie te reageren."

"Daarmee erkennen ze in een rollenspel verder te gaan. Dat is niet verheffend. Maar dat doen ze liever dan die deur dichtsmijten. Dat is de essentie van het stuk - en dat slaat ook op ons."

"Ook wij zijn samen via een andere weg doorgegaan. Dat waren niet de mooiste maanden, door de schaamte en de pijn. Maar we zijn door die lelijke tijd heen gegaan en kunnen nu samen het toneel op. Dat ontroert me, ook aan ons. Dat de liefde blijft, in een andere vorm."

Schuurman: "Ik weet niet of ik dat precies zo zie. Lelijk vind ik zo'n rotwoord. Ik vind onmacht eigenlijk nooit lelijk. Soms is de liefde ontoereikend. Dat maakt het leven kwetsbaar, maar niet per se minder waardevol."

Toen ze elkaar leerden kennen, tijdens de opnamen van de tv-serie Medea in 2005, was Römer lid van het toneelgezelschap Annette Speelt, terwijl Schuurman vooral in de commerciële sector actief was geweest - voor haar was 'publiek' synoniem met grote aantallen.

Schuurman: "Ik heb ook nu tegen Thijs gezegd: die zaal in DeLaMar moet vol, al moet ik zelf gaan flyeren op het Leidseplein. Voor Thijs geldt dat ook, maar zijn achtergrond is anders. Met Annette Speelt hadden ze ook bijzondere avonden als ze voor 20 man in Groningen hadden gestaan."

"Dat was voor mij in het begin onbegrijpelijk. Dat je dat kan opbrengen. Thijs kwam dan altijd met de joodse wijsheid: wie één mens redt, redt de hele mensheid. Die had ik bij Endemol nog niet gehoord."

De voorstelling (Römer: 'een pas de deux op de zwoele zomeravond') wordt zes dagen per week gespeeld. Dat sprak Römer met het DeLaMar af zonder zijn medespeelster te raadplegen.

Schuurman: "Dat is ook Thijs. Die is niet zo van de overlegcultuur. Die denkt: dat regel ik wel achteraf." Römer: "Ik wist dat je anders 'nee' ging zeggen. Dat risico wilde ik niet lopen."

Altijd opstaan
Als Schuurman even elders in het restaurant een kennis begroet, zegt hij: "We spelen op twee zaterdagen zelfs twee voorstellingen per dag. Dat weet Katja nog niet. De eerste om 7 uur in de avond. En de tweede om 10 uur." Lachend: "Misschien agendatechnisch wel handig als ze dit straks leest..."

Even later schuift Schuurman weer aan. Kijkcijfersuccessen, nummer 1-hits, spraakmakende films, het fairtrademerk Return to Sender - haar carrière is rijk en divers. "Ik heb nog niet vaak op het toneel gestaan, dus ik vind dat echt heel spannend. Ik sta straks dus ineens wel een maand in DeLaMar."

De tekst die ze spelen, is door Römer gemaakt op basis van de oorspronkelijke én de Amerikaanse versie.

"Ik wil dat het publiek na de voorstelling doorpraat. Dat er ruimte blijft om met elkaar in discussie te gaan. Wat zou jij doen als het noodlot zich in jouw leven aandient? Want je moet door. Altijd weer. Dat is wat mensen bijzonder maakt. Dat ze altijd opstaan."

Schuurman: "Een happy end bestaat misschien niet, maar we moeten er wel naar blijven zoeken. Op allerlei niveaus. In relaties. Of midden in de misère van een vluchtelingenkamp."

Römer: "Het wordt een hartstochtelijke, zomerse voorstelling over hoop en liefde. Want dat is toch wat liefde is? Troost in droefheid en stilte in tumult."

Blind Date. Bewerking: Thijs Römer. Regie: Ruut Weissman. Met Katja Schuurman en Thijs Römer. Vanaf 12 augustus in DeLaMar Theater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden