Kardashians stoppen na veertien jaar met realityshow

Het einde van een tijdperk, zo mag de aankondiging die Kim Kardashian dinsdag deed gerust worden genoemd. Na veertien jaar en twintig seizoenen stopt de realityshow Keeping up with the Kardashians (KUWTK).

Beeld Brian Bowen Smith/E! Entertainment

Een besluit dat ‘met pijn in het hart is genomen’, aldus de reality­ster, ondernemer en, ook nog, echtgenote van rapper en presidentskandidaat Kanye West.

Hoe historici later terug zullen kijken op het ‘tijdperk-KUWTK’ valt nog niet te zeggen, maar wie iets wil begrijpen van de celebritycultuur in de 21ste eeuw kan moeilijk om de beroemdste familie van de VS heen. KUWTK was niet de eerste realitysoap op televisie, maar wel de meest invloedrijke. Het exhibitionisme van de Kardashians en de Jenners stond in zekere zin aan de wieg van de latere Instagramcultuur.

Postmodern spiegelpaleis

Kim, die geen reden geeft voor het stoppen van de show, zegt zonder KUWTK niet te zijn geweest wie ze nu is. ‘Deze show heeft ons gemaakt tot wie we zijn en ik sta voor altijd bij iedereen in het krijt die een rol heeft gespeeld in het vormen van onze carrières en het veranderen van onze levens.’

Dat lijkt niet overdreven, KUWTK was een postmodern spiegelpaleis. De Kardashians waren beroemd vanwege hun beroemdheid, en werden rijk door hun rijkdom. En dat was ook waar de realityshow grotendeels over ging: over beroemdheid en rijkdom in een wereld van sport, muziek, mode en plastische chirurgie.

De laatste seizoenen zakten de kijkcijfers van de show in. Kourtney Kardashian gaf aan minder in beeld te willen zijn, en de wankele mentale gesteldheid van Kims echtgenoot West zal wellicht ook mee hebben gespeeld bij het besluit om te stoppen. 

Mogelijk was de show ook ingehaald door de tijd: via sociale media zijn de beslommeringen van de Kardashians en de Jenners al praktisch 24 uur per dag te volgen. De selfiecultuur die de Kardashians baarden, heeft op die manier tegelijkertijd het einde van hun soap ingeleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden