Kapsalon Romy: een bitterzoet en ontroerend familiedrama

Kapsalon Romy van Mischa Kamp is een slimme familiefilm die ontroert.

Romy (Vita Heijmen) in Kapsalon Romy Beeld Cinemien

De verwoestende kracht van dementie leent zich goed voor het witte doek. In Kapsalon Romy ondergaat dementerende oma Stine (Beppie Melissen) een dergelijke karakter­verandering, maar heeft Alzheimer ook leuke kanten. Door de ziekte wordt de strenge vrouw ineens dankbaar en liefdevol. Zo neemt ze kleindochter Romy (Vita Heijmen), die in het ­begin van de film nog stiekem moet doen om een lolly te pakken, spontaan mee winkelen. Dat wil niet zeggen dat de schrijnende realiteit van dementie vermeden wordt. Maar uiteindelijk is Kapsalon Romy een slimme familiefilm met een positieve insteek over het accepteren van hulp.

Door een nieuwe baan ziet pas ­gescheiden moeder Margot (Noortje Herlaar) zich genoodzaakt dochter Romy vijf dagen per week bij oma ­Stine onder te brengen. Stine moet op Romy passen, maar al snel draaien de rollen om: door Stines toenemende vergeetachtigheid besluit de tienjarige Romy haar in haar kapperszaak helpen. Een dementerende oma in de gaten houden is natuurlijk geen taak voor een tienjarige en dus moet ­Romy, net zoals de andere zelfstandige vrouwen in haar familie, leren om hulp in te schakelen. Zo speelt de film met rolwisselingen en spiegelingen in drie generaties vrouwen. Dit wordt prachtig verbeeld door Romy en haar oma in de vele spiegels van de kapperszaak te ­filmen.

De film ontroert door een sterk ­samenspel van pakkende dialogen en mooie beelden. Veel scènes zijn door glas gefilmd, wat symbool lijkt te staan voor de eerst haast onzichtbare waas die Alzheimer over hun levens trekt. Een familiefilm over zware onderwerpen betekent balanceren tussen naïef optimisme en grauwe realiteit. Het is een precair evenwicht, maar regisseur Mischa Kamp weet dit kundig te behouden. Kapsalon Romy is een bitterzoet ­drama over ­familierelaties, al valt de vrolijke­ ­gitaarmuziek die hier en daar opduikt wat uit de toon.

Kapsalon Romy

Regie Mischa Kamp
Met Vita Heijmen, Beppie Melissen, Noortje Herlaar, Bianca Krijgsman, Guido Pollemans, Aus Greidanus sr.