Plus Muziekrecensie

Kamerkoor Cinquecento buigt zich over de grootmeester der polyfonie

Lamentations Beeld Giovanni Pierluigi da Palestrina

Weinig is mooier dan het moment waarop in de week voor Pasen, in wat katholieken de Goede Week noemen, tijdens de zogeheten Donkere Metten in de kerk gregoriaans wordt gezongen en de lamentaties van de profeet Jeremia klinken. Dat gebeurt na drie psalmen, steeds ingeleid en afgesloten door een antifoon, die door alle koorleden worden gezongen. Maar dan komt de Lamentatio, de klaagzang, waarvoor zich één koorlid uit de groep losmaakt en hij ten overstaan van een hopelijk volle kerk solo het gebed zingt van de profeet die met deernis beschrijft hoe de stad Jeruzalem zucht onder de hand van de Egyptenaren en de Assysiërs en dat er voor de inwoners slechts één ding opzit: richt u tot God.

Het wekt geen verbazing dat de bijbehorende prachtige, sobere eenstemmige gregoriaanse melodieën componisten door de eeuwen heen hebben geïnspireerd tot schitterende muziek. Een van de kampioenen is Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594), een grootmeester van de renaissancepolyfonie. Zijn klaagzangen behoren tot het mooiste wat hij heeft geschreven.

Het geweldige, multinationale kamerkoor Cinquecento buigt zich hier met groot gezag over drie lamentaties uit de Lateraanse Codex 59, ontdekt in 1800. Het genot is nauwelijks te beschrijven.

Klassiek

Giovanni Pierluigi da Palestrina
Lamentations
(Hyperion)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden