Kamer verrast door schrappen reclameblok NPO: ‘Dit vergeten we niet’

Het reclameblok op NPO1 dat in de ‘talkshowoorlog’ is gesneuveld, wekt verbazing in de Tweede Kamer. Die beslissing van de NPO valt niet te rijmen met het gelijktijdige protest tegen het kabinetsplan om reclames van publieke zenders te schrappen, stellen de regeringspartijen.

Erik Dijkstra en Willemijn Veenhoven, het eerste presentatiekoppel van talkshow Op1.Beeld ANP

“Daar is heel veel weerstand tegen, echt heel veel. En nu schrapt de NPO zélf een reclameblok,” zegt VVD-Kamerlid Zohair El Yassini. Hij stelt dat het de NPO vrij staat om een Ster-blok op te heffen, maar wijst erop dat dit ook minder geld oplevert. “Die consequentie is dan ook voor hen. Als ze straks geld tekort komen, moeten ze niet hun handje ophouden. Dit vergeten we niet.”

De NPO schrapte het reclameblok voor de nieuwe dagelijkse talkshow Op1, in de hoop dat meer kijkers zouden blijven kijken naar NPO1 en niet zouden overschakelen naar de talkshow van Eva Jinek op RTL4.

Argument verzwakt

CDA-Kamerlid Harry van der Molen vindt dat de NPO ‘een dubbele boodschap’ afgeeft. “Eerst zeg je dat je het niet met minder reclame kunt doen en nu gooi je misschien wel een miljoen van je eigen geld weg voor talkshowoorlog. Ik begrijp dat oorlogen duur zijn – en de NPO lijkt de slag ook te winnen – maar het is wel opvallend als je je zo verzet tegen het reclameluw maken van de NPO.” Door ‘vrijwillig’ een reclameblok te schrappen ‘wordt dat argument wel verzwakt’, vindt Van der Molen.

D66 en ChristenUnie wijzen op de nieuwjaarsspeech waarin NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman donderdag het kabinet nog opriep de reclameplannen ‘opnieuw te bekijken’. “Die opstelling is op zijn minst niet consequent,’’ vindt ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf. Zij kon zich, in de strijd om de kijker, de actie nog wel voorstellen. “Maar voor de kijker kwam dit ook onverwacht, zij moet ervan uit kunnen gaan wanneer de uitzending begint.”

Onderzoek

D66-Kamerlid Joost Sneller vindt het verdwenen reclameblok ‘frappant’. “Vorig jaar bleek nog uit een onderzoek dat de kijker de reclame op de NPO eigenlijk wel prima vindt. Toen stapte de NPO ineens af van het plan om de publieke zenders reclamevrij te maken En tóch gaat de NPO het zelf schrappen.”

De SP juicht alle stappen op weg naar een reclamevrije publieke omroep toe, zegt Kamerlid Peter Kwint. “Maar gezien de protesten bij de NPO verbaas ik me wel over deze stap.”

Kijkcijfers

De actie van de NPO onderstreept voor Van der Graaf vooral dat de publieke omroep minder afhankelijk moet worden van commercie en dat de NPO op termijn helemaal reclamevrij moet worden. “Kijkcijfers moeten niet het hoogste doel en leidend zijn. Maar met kwalitatief goede programma’s en onafhankelijke journalistiek moet de NPO onderscheidend zijn.”

GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld zegt dat de commercials uit het geschrapte blok mogelijk in andere reclameblokken worden vertoond. “Ik vertrouw er vooralsnog op dat de NPO goede redenen heeft voor het verschuiven van reclameblokken.”

Volgens de NPO gaat het geschrapte reclameblok niet ten koste van de inkomsten omdat de reclames op een ander moment worden uitgezonden. ,,Het gebeurt vaker bij de introductie van nieuwe programma’s”, zegt een woordvoerder. Op die manier moest de nieuwe talkshow ‘een zo goed mogelijke start maken’. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden