Kalifat is een serie die je met natte handjes bekijkt

Pervin (Gizem Erdogan) is met man en kind naar Syrië gereisd, en wil terug.Beeld johan paulin

In de straten van Raqqa, het IS-bolwerk in Syrië, worden van top tot teen in het zwart gehulde vrouwen bijeengedreven om verplicht getuige te zijn van de bestraffing van een man. Wat hij heeft gedaan, blijft vaag, maar dat het misdrijf hem zijn onderarm gaat kosten, is snel duidelijk. Hij wordt gedwongen het lichaamsdeel op een tafel te leggen. Een van zijn beulen heft een groot mes en…

Kalifat was nog maar een paar minuten op weg of deze kijker zat al met het dichtstbijzijnde kussen van de bank voor zijn gezicht. Om vervolgens nagenoeg in één ruk de acht afleveringen van de Zweedse serie te bingen. Spanning is de specialiteit van Zweedse tv-makers. Kalifat (inderdaad, het Zweedse woord voor het kalifaat) doet daar nog een flinke schep bovenop. Het is een serie die je met natte handjes bekijkt.

Maar behalve een bloedstollende thriller is Kalifat vooral ook een sociaal drama, nóg een Zweedse specialiteit. Als spannende serie wijkt Kalifat behoorlijk af van wat onder de noemer Nordic Noir eerder tot ons kwam. Nu eens geen contactgestoorde / pijnlijk gescheiden / depressieve rechercheur die een bizarre / ingewikkelde / door zijn superieuren niet serieus genomen moord in eigen land moet oplossen, maar een zich voor een groot deel buiten Zweden afspelende serie over een dreigende terroristische aanslag in Stockholm.

Straatscènes in Raqqa, in de serie nog de hoofdstad van Islamitische Staat, zien er in Kalifat zo levensecht uit als maar kan. Ze werden gefilmd in Jordanië, waar het kennelijk ook geen probleem was figuranten te ronselen. Zweden oogt in de serie niet veel aantrekkelijker; daar werd vooral gefilmd in troosteloze wijken vol flatgebouwen met schotelantennes.

De hoofdfiguren in Kalifat zijn alle drie vrouwelijk en islamitisch. Fatima (Aliette Opheim) werkt bij de Zweedse geheime dienst. Ze heeft contact met Pervin (Gizem Erdogan), die met haar man van Zweden naar Syrië is getrokken, maar weer terug wil. Fatima kan dat voor haar regelen in ruil voor informatie over ‘de Reiziger’, een IS-lid dat in Zweden een terroristische aanslag voorbereidt. De tiener Sulle, de derde hoofdfiguur in de serie, radicaliseert onder invloed van dezelfde ‘Reiziger’ en wil met een vriendin juist náár Syrië.

De snelle bekering van Sulle, de vrijgevochten dochter van verwesterde allochtone ouders, tot radicale moslim en IS-vrijwilliger mag ongeloofwaardig lijken, Kalifat-bedenker Wilhelm Behrman werd voor de serie in belangrijke mate geïnspireerd door het waargebeurde verhaal van drie van huis weggelopen Britse tienermeisjes die in 2015 via de Londense luchthaven Gatwick naar Syrië probeerden te reizen. Bij Nederlandse kijkers van de serie zullen de gedachten snel uitgaan naar ‘kalifaatmeisje’ Laura H.

Het slot van Kalifat biedt genoeg mogelijkheden voor een vervolg. Behrman (ook de bedenker van de door de NPO uitgezonden Zweedse misdaadserie Before we die) is er vooralsnog niet mee bezig. Aan het Amerikaanse blad Variety vertelde hij zijn zinnen te hebben gezet op een romcom.

Thriller
Kalifat
Door Wilhelm Behrman