Plus Gallery Viewer

Kai van Hasselt: ‘Kunst fysiek beleven, dat gaat boven alles’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en wat? Kai van Hasselt (38, medeoprichter en urban strategy consultant bij Noha) maakt een intellectuele en een esthetische afweging.

Anne-Lise Coste, Me on A4, 2007. Galerie: Ellen de Bruijne Projects. Beeld Anne-Lise Coste

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst is voor mij een manier om naar de wereld in het groot en in het klein te kijken. Beeldende kunstenaars en podiumkunstenaars nemen toeschouwers mee in hun observaties en belevingswereld.”

Kreeg u kunst van huis uit mee?

“Mijn ouders waren kunstminded en namen me naar flink wat musea mee. Mijn vader tekende goed als amateur. Later namen anderen me op sleeptouw in de hedendaagse kunst­wereld, gaven me handvatten hoe naar kunstwerken te kijken en vertelden me de verhalen van de kunst­wereld. Dat was van grote invloed.”

Waar haalt u informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Ik was vroeger een veelvraat als het om kunstbronnen ging, maar heb me sterk beperkt. Op kunstbeurzen maak ik nog weleens een rondje langs de stands van Artforum, Monopol, Frieze en The Art Newspaper. Geen weekend gaat echter voorbij zonder de weekend-cultuurbijlage van de Financial Times.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“De fysieke beleving van een kunstwerk in een galerie, museum, huis of in de openbare ruimte gaat boven alles. Maar kunstbeurzen, online omgevingen en good old e-mail spelen een grote rol in de zoektocht om het juiste kunstwerk of kunstenaar te vinden.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Ik koop gemiddeld één tot driemaal per jaar kunst, het liefst uniek werk, maar bij sommige media doet een oplage geen enkele afbreuk aan het werk.”

Koopt u dan in de galerie, op een beurs, op een veiling of online?

“Goede galeries, onafhankelijk of ze nu klein of groot zijn, doen ongelooflijk veel werk om hun kunstenaars onder de aandacht te brengen. Dat maakt hen, of het nu op een beurs of in de fysieke galerie is, een relevante plek om werk aan te kopen. Een tip zijn veilingen van kunstenaarsplatforms: je helpt mee iets te realiseren en krijgt er verrassend werk voor terug.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Dat verdient wel de aanbeveling, maar wil nog weleens onderwerp van gesprek zijn. Kiezen is zowel een intellectuele als esthetische af­weging.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Ik heb zo’n tien favorieten in Nederland, maar als ik me tot één beperk, noem ik de galerie van Ellen de Bruijne in Amsterdam, vanwege haar vermogen om vroegtijdig ongewoon talent te herkennen.”

Als u een onbeperkt budget tot uw beschikking had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Cy Twombly, zonder enige twijfel.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Anne-Lise Coste, vanwege de onnavolgbare, (post)naïeve manier waarop ze schildert en tekent, steeds in andere stijlen en met andere materialen, met een consequente lijn.”

“Zoals Ruth van Beek is er niemand met collages: minimaal, geestig en to the point: less is more.”

“Het levensverhaal van Georges Adéagbo (Benin, 1942) is indrukwekkend. Hij is opgeleid als kunstenaar in Afrika en Europa, werd later weer terug naar Benin geroepen om voor zijn familie te zorgen. In 1993 werd zijn werk opnieuw ‘ontdekt’ en wordt het sindsdien getoond over hele wereld. Hij maakt locatiegebonden installaties, die bestaan uit schilderijen en gevonden objecten die de geest van een plek proberen te vangen.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Kai van Hasselt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden