Kaartverkoop stokt door wildgroei aan festivals

Er is sprake van een wildgroei aan festivals in Nederland en dat merkt een aantal organisatoren aan de stroperige kaartverkoop. Overdaad schaadt, redeneert Jan Smeets. De organisator van Pinkpop weet op basis van enquêtes dat festivalbezoekers gemiddeld maximaal drie festivals per jaar aandoen. 'Meer valt financieel en fysiek niet op te brengen', zegt Smeets.

Festivalgangers op Lowlands.Beeld anp

Lowlands maakte deze week bekend dat er nog ruim 15.000 van de 55.000 kaarten beschikbaar zijn. Vorig jaar was Lowlands al in mei uitverkocht en in de jaren daarvoor duurde de voorverkoop van het driedaagse muziekfestival in Biddinghuizen slechts een paar uur.

'Het is een bomvolle festivalzomer met elk weekend meerdere festivals waar mensen uit kunnen kiezen. Ze kunnen hun geld maar één keer uitgeven en dus maken ze een weloverwogen beslissing', zegt Lowlands-woordvoerder Bente Bollmann over de kaartverkoop voor de komende editie. 'Een verklaring is dat er ontzettend veel festivals zijn. Ik kan me ook voorstellen dat mensen de volledige line-up afwachten voordat ze een besluit nemen.'

Knoop doorhakken
'Wel is het zo dat er tot vier of vijf jaar gelden een paar weken voor Lowlands ook nog kaarten beschikbaar waren, dus de situatie is nu eigenlijk genormaliseerd. Je zag de afgelopen jaren dat het festival vaak al was uitverkocht zonder dat het grootste deel van het programma bekend was, soms zelfs geen enkele naam. Mensen hakken nu later de knoop door', vervolgt Bollmann, marketingmanager bij Mojo.

'Je moet ook kijken naar de schaal van het festival. Sommige kleinere evenementen zijn inderdaad snel uitverkocht, maar bij Lowlands gaat het om 55.000 mensen die allemaal drie dagen komen. We zitten nu op 40.000 verkochte kaarten. Dat is toch een kleine stad.'

Zwarte Cross in Lichtenvoorde heeft dit weekend allesbehalve last van het enorme aanbod festivals. De zaterdag en zondag waren al ruim voor aanvang van het festival uitverkocht en dat is voor het eerst in de geschiedenis. 'Ieder jaar hebben we meer bezoekers, ook dit jaar gaan we het recordaantal van 185.000 bezoekers overschrijden', zegt Zwarte Cross-woordvoerder Pieter Holkenborg.

Subgroep
'We vinden het belangrijk dat Zwarte Cross laagdrempelig is voor een brede doelgroep. Iedere muziekstijl is vertegenwoordigd met twintig podia. Het is geen festival voor een subgroep', vervolgt Holkenborg. 'Daarbij komt, dat we goedkoop zijn. Early birds betaalden voor een dagkaart 15 euro en kregen daar op vrijdagavond Anouk voor.'

Pinkpopbaas Jan Smeets spreekt van een overaanbod van festivals. 'Gelukkig zijn de onderlinge verschillen groot. Mysteryland is niet te vergelijken met Zwarte Cross en dit van oorsprong motorcrossevenement is weer een groot verschil met Lowlands.'

Smeets merkt op dat grote dancefestivals als Dance Valley evenmin zijn uitverkocht, Tomorrowland in België uitgezonderd. 'Alleen popfestivals met echt goede namen doen het goed, zoals Best Kept Secret, Into the Great Wide Open en Down the Rabbit Hole. Elk festival probeert zijn slag te slaan. De ene lukt het wel, en als het niet lukt heeft dat vaak te maken met overdaad schaadt.'

Uitgeteld
'Het is financieel en fysiek niet op te brengen om zoveel festivals te bezoeken', zegt Smeets. 'Na drie dagen Lowlands zijn bezoekers uitgeteld en moeten ze bijkomen. Uit enquêtes blijkt dat mensen gemiddeld maar twee, maximaal drie festivals per jaar bezoeken, te beginnen met Paaspop of Pinkpop.'

De Pinkpopbaas weet op basis van onderzoeken dat Nederlanders gemiddeld maar drie tot vier jaar achter elkaar popfestivals bezoeken. 'Totdat ze wat ouder worden, verkering krijgen en gaan cocoonen. Het is toch een hormonenkwestie. Het zoeken van een toekomstige partner gaat op een festival met duizenden bezoekers gemakkelijker dan in een klein café.'

Lowlands heeft mogelijk moeite de hoge verwachtingen waar te maken, oppert Smeets. En het huidige festivalpubliek is grillig, voegt hij eraan toe. 'Dit jaar wil niemand Tomorrowland missen, maar dat kan over twee jaar anders zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden