Gallery Viewer

K. Schippers: ‘Ik haal veel van internet en uit veilingcatalogi’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Schrijver-dichter K. Schippers kijkt naar alles – de kleuren op een tram, putdeksels, water onder het trottoir.

K. Schippers. Beeld Marc Driessen

Wat betekent kunst voor u?

“’t Is mijn leven, al zou ik het woord kunst nooit gebruiken.”

Heeft u kunst van huis uit mee­gekregen?

“Aan moeders kant tekende iedereen. In onze gang hing koningin Wilhelmina, net gekroond, inkt met wat witte verf, van m’n grootmoeder. Erg mooi, dat zoiets kon.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Iemand vraagt iets, heb je dat gezien? Zo wees beeldend kunstenaar Harriët Mastboom me op fotografe Diane Arbus, ze was net in New York geweest. Een stuk in de krant, kan ook. Ik haal veel van internet en uit de veilingcatalogi van Bubb Kuyper, voor de halfvergeten dingen.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Het beperkt zich niet tot een museum. Kijk naar alles, de kleuren op een tram, cirkel op een muur, wat staat er, een stap naar voren, nog iets naar rechts, putdeksel, water onder het trottoir. Waarom heffen ze in een museum geen entree voor de mooiste ogen? Buiten kun je ze voor niets zien.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Soms een jaar niet, dan ineens een paar dingen achter elkaar. Nooit ben je het van plan, toevallig koop je een schilderij van Malou Nahuys, balken en vierkanten springen in het rond, lente in de wei.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Bijna altijd in een galerie. Katja Mater, Navid Nuur bij Martin van Zomeren, hij vertelt er eerst iets over. Ik heb veel leren kennen bij Stigter en Van Doesburg, dan koop je ineens Amie Dicke, Sue Tompkins, ­Robin Waart.

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Dat is het moment als je voelt dat je iets wilt hebben en je het toch nog niet zeker weet. Of je jezelf uitbreidt en je weet nog niet precies met wat, vandaar die aarzeling misschien.”

Jan Roeland, Vink, 60x90 cm, 2012, galerie Slewe. Beeld Jan Roeland

“Soms gaan Erica en ik vanuit de galerie dan een eind wandelen, zomaar een kant op. Wat moeten we nou, doen of doe je het niet? Zo kochten we het lijf van Danielle Kwaaitaal, ­negen navels.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Orez in Den Haag, eind jaren zestig, geleid door de dandy Albert Vogel en de gewiekste Leo Verboon. Daar leerde je de Nul-groep kennen: Armando, Schoonhoven, Peeters, Henderikse. Hun werk kostte toen nog zo goed als niets. Bij Orez zag ik voor het eerst Fontana, Manzoni, Kusama. De galerie was zelden open: ‘Hoger die drempel!’ was het devies.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aan­kopen?

“De Amerikaan Jasper Johns schilderde in de jaren vijftig een landkaart, een schietschijf, een vlag en maakt bierblikjes zwaarder dan ze in werkelijkheid zijn. Nog steeds, ze kosten nu miljoenen.”

“Robin Waart toont twee blaadjes, op de ene staat Color, op de andere Colour, geen kleur te zien. Je wacht even en dan lokt die afwezigheid alle kleuren naar het witte papier. Het kost nog niet veel, als eens bij Orez.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Weet je al wat een ei, envelop, doos, tafel, mes, bril, neus, eend voor je leven betekenen? Is het je ontgaan? Ga dan naar Jan Roeland, tijdelijk in het Stedelijk Museum van Kampen, tot en met 23 juni.”

“Tatiana de Munck, fotografe te Mechelen, laat een meisje naar buiten kijken door haar eigen weerspiegeling heen.”

“De stappen, de telbare, ontelbare stappen van Stanley Brouwn.”

Een langere versie lezen of zelf kunst bekijken? galleryviewer.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.