PlusMuziektheaterrecensie

Jungleprinter van Zoutmus: flarden waanzin, aan elkaar gelijmd met liedjes

Het Parool
null Beeld Hans Boddeke
Beeld Hans Boddeke

In hun vorige voorstelling, Kuikens van beton, betrapte je de jongens van Zoutmus af en toe op een richting. Dan schemerde er iets van betekenis door in een scène (of ‘sceyene’, zoals ze zelf zeggen), die op zo’n moment vaak wel direct werd afgekapt. Op­volger Jungleprinter is nog abstracter. Ze vechten om een banaan, droogneuken het decor, of roepen dingen als ‘Mijn anus is mijn alles’. Tot echte sceyenes komt het nauwelijks meer. Het zijn flarden waanzin, aan elkaar gelijmd met liedjes.

Je kunt Zoutmus dan ook omschrijven als een kruising tussen een rockband en een cabaretgroep annex ­carnavalsvereniging. Er zit niet alleen op papier, maar ook in de praktijk flink wat ruimte tussen die twee gedaantes. Wanneer ze muziek ­maken vormen Colin Linnekamp, Houk van Warmerdam, Jules Timmers, Mees van Warmerdam en Thijs Felperlaan een goed geoliede machine. Dan staan ze als mannen op het podium en blazen de zaal, mede dankzij Linnekamps formidabele stem, volledig weg.

Rookgordijn

Als ze hun instrumenten neerleggen, verandert Zoutmus onmiddellijk in een stel jochies. Het zijn zeker geen slechte acteurs, maar de chaos is een rookgordijn om het gebrek aan goede ideeën te verhullen. Veel scènes, of de flarden daarvan, draaien om simpele tegenstellingen of flauwe één-tweetjes. Iemand stoot zijn teen en vraagt ‘Waar is de uier…’, waarop je uit de coulissen ‘Crème!’ hoort. Eén zo’n grap is best leuk, maar zet er twintig van dat kaliber op een rij en je gedachten dwalen af.

De humor van Zoutmus komt in Jungleprinter bovendien nogal zelfvoldaan over. In de vorige voorstelling zat een leuke sketch waarin een slak zich bij de maffia aansloot. Die voeren ze hier opnieuw op, maar ze doen er vrijwel niets mee. Het lijkt vooral een verwijzing naar hun eigen werk. Daar is het echt nog wat vroeg voor.

Jungleprinter

Door Zoutmus
Gezien Theater Bellevue, 21 oktober
Te zien Theater Bellevue, 21-26 december, 28-30 december

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden