Jumanji: The Next Level stelt niet teleur

Kevin Hart, Dwayne Johnson, Jack Black and Karen Gillan Jumanji: the next level kosteloos Beeld Hiram Garcia

Twee jaar geleden werd de losjes op Chris Van Allsburgs prentenboek Jumanji gebaseerde actiekomedie Jumanji: Welcome to the Jungle een verrassende bioscoophit in het kerstseizoen, dat destijds door de achtste film uit de Star Wars-sage werd gedomineerd. Alle betrokkenen voor en achter de camera hopen op een herhaling van dat succes met Jumanji: The Next Level. Dat vervolg biedt door de consistentie in de rolbezetting en in de regie- en scenarioploeg op alle fronten meer van hetzelfde. Dat is geen slechte zaak.

In de voorganger veranderden vier onzekere tieners in de virtuele speljungle van de game Jumanji in mannetjesputter Dwayne Johnson, ontdekkingsreiziger Jack Black, vechtvamp Karen Gillan en natuurvorser Kevin Hart. Actie en spektakel werden verbonden aan grappen van uiteenlopend niveau, waarbij genderwisselingen in de transformaties een rode draad vormden.

In het vervolg belanden er ook nog twee bejaarden in het spel. De kibbelende knarren worden vertolkt door Danny DeVito en Danny Glover, die buiten de spelwereld kort in beeld verschijnen, maar hun botsende karakters genoeg inkleuren om de gedaanteverwisselingen inzichtelijk te houden. Het is geen vondst dat de oude mannen niet goed begrijpen wat hen overkomt, maar het levert aardige grappen en een paar aandoenlijke momenten op.

De makers deden er ook verstandig aan nieuwe spelwerelden te gebruiken; de jungle maakt plaats voor woestijnen, ravijnen en besneeuwde bergtoppen, waar de helden de handen vol hebben aan boze struisvogels, mandrils en barbaren. Het is genoeg om de mix van spektakel en kolder vaart en variatie te geven. The Next Level doet niet onder voor Welcome to the Jungle. De lat lag niet hoog, maar vervolgfilms willen nogal eens teleurstellen.

Jumanji: The Next Level

Regie Jake Kasdan

Met Dwayne Johnson, Jack Black, Karen Gillan, Kevin Hart