Plus Achtergrond

Jubileumexpo EKWC: 50 jaar ideeën uiten in klei

Het Europees Keramisch Werk Centrum (EKWC) bestaat dit jaar 50 jaar, en dat is een mooie gelegenheid om dit bijzondere initiatief eens flink in het zonnetje te zetten. In het jubileumjaar worden zes tentoonstellingen georganiseerd, waarvan er een deze zomer in Arti et Amicitiae wordt gehouden: Mix – Ceramic Art and Beyond.

Geometrisch gevormde stenen van Henri Jacobs. Beeld Maarten Nauw

Het werk- en kenniscentrum begon in 1969 in Heusden, verhuisde naar ’s-Hertogenbosch en is sinds 2015 in Oisterwijk te vinden. Het EKWC biedt onder de naam Sundaymorning@ekwc een populair artist-in-residenceprogramma aan waar kunstenaars twaalf weken de tijd krijgen om hun ideeën te leren uiten in klei, waarbij zij onder meer gebruik kunnen maken van de expertise van specialisten.

In Arti hangen vellen vol namen van kunstenaars die er aan de slag zijn geweest, en dat zijn niet de minsten: van Armando, Hella Jongerius en Tony Cragg tot Anish Kapoor.

Kleine rotspartijen

Zo’n bijzonder initiatief verdient eigenlijk een grotere tentoonstelling. De Wall of Fame en een sterk verouderde documentaire uit 1980 bieden de enige historische context. Hoe het EKWC al vijftig jaar inspireert, wordt hier jammer genoeg niet zichtbaar gemaakt, want de oudste werken komen uit 2010.

De expositie begint met wild en grillig gevormde porseleinen objecten die erbij liggen als kleine rotspartijen (Babs Haenen) en gladde vazen met een alchemistische textuur aan de binnenkant (Ipek Kotan).

Haenen en Kotan zijn opgeleid als keramist en hebben de grenzen van hun vak opgezocht bij het EKWC, maar veel andere kunstenaars experimenteerden in Oisterwijk voor het eerst met keramiek. Henri Jacobs bijvoorbeeld leerde er mallen maken en slibgieten, zodat hij zelf de geometrisch gevormde stenen kon maken die hier nu in botsende patronen liggen.

Glazuurlab

Het werkcentrum mag zich best wel meer op de borst kloppen door in de tentoonstelling te vertellen dat sommige werken nooit gemaakt hadden kunnen worden zonder de adviezen van hun experts. Sowieso was wat extra informatie wenselijk geweest, bijvoorbeeld toelichtingen bij de afzonderlijke werken.

Het is immers toch interessant om te weten dat Koen Taselaar en Gilles de Brock voor deze tentoonstelling vier dagen hebben lopen experimenteren in het glazuurlab van het EKWC met de CNC-machine die De Brock had gebouwd? Ze wilden ontdekken of ze hun pixel­tekeningen met glazuur konden airbrushen op tegels. (Op De Brocks Instagram kun je een filmpje zien.) Dat is gelukt en de eerste resultaten zijn veel­belovend.

Mix – Ceramic art and Beyond

Wat Groepstentoonstelling
Waar Arti et Amicitiae, Rokin 112
Te zien t/m 31/8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden