PlusGallery Viewer

Jos Ruijs: ‘Galeries zetten me op het goede spoor’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Wat kopen ze en waar? Jos Ruijs (64), directeur van Theater Figi in Zeist, koopt hedendaags werk altijd in een galerie.

Jeroen Henneman, The Miraculous 1 (2017), galerie Livingstone. Beeld Gallery Viewer

Wat betekent kunst voor u?

“Ik vind het heerlijk om mooie dingen om mij heen te hebben en door het individuele karakter van kunst heb ik daar een bijzondere band mee. Kunst heeft een extra dimensie boven design.”

Kreeg u kunst van huis uit mee?

“Mijn zus was al interieurarchitect toen ik nog middelbare scholier was. Ik mocht met haar mee toen zij bij Kunst en Bedrijf grafiek ging uitzoeken voor een grote opdracht van Berenschot. Mijn eerste werk, een zeefdruk van Jeroen Henneman, was een cadeau van haar en hangt nog altijd op een mooie plek bij mij thuis. Het pad verder heb ik grotendeels zelf gevonden, maar ook samen met galeriehouders en vrienden.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Die informatie haal ik vooral uit kranten en van televisie. Over kunst zelf haal ik mijn informatie vooral bij galeries. Beurzen zijn voor mij belangrijk om nieuwe kunstenaars te ontdekken.”

Waar bekijkt u kunst het liefst?

“Het voordeel van musea is de voorselectie van kunst die anders onbereikbaar is: Het melkmeisje kom je niet buiten een museum tegen. Bij galeries vind ik het erg prettig om rustig met de galeriehouder en de kunstenaar over kunst te praten. Beurzen hebben dan weer het voordeel van een grote diversiteit, waardoor ik werk kan ontdekken dat ik nog niet kende. Het leuke van online is dat je er bijzonder werk kunt tegenkomen dat zich niet meer leent voor galeries, maar wel erg de moeite waard kan zijn.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Vaak, maar zelden werk van meer dan drieduizend euro, om dat vaak meteen te relativeren. Ik koop werk in oplage, zoals fotografie van Erwin Olaf, Jasper de Beijer en Ruud van Empel, maar toch net iets vaker uniek werk.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Hedendaags werk altijd in een galerie, vaak tijdens een kunstbeurs. Op online veilingen meestal werk dat niet meer actueel genoeg is voor galeries.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik ga partnerloos door het leven, dus daarover geen gedoe. Het is ook wel lekker om zelf te kunnen beslissen.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Met een aantal galeries heb ik een bijzondere band, waaronder Flatland Gallery, Althuis Hofland Fine Arts, Livingstone Gallery, Galerie Roger Katwijk, Borzo Gallery, LangArt en Hidde van Seggelen. Ik ken er de mensen en ze zetten me op het spoor van goed werk.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Van Harmen Brethouwer, Shara Hughes, Katrin Korfmann, Kim Boske, LuLuo, Willem van den Hoed, Peter McDonald, Bob Waardenburg en van We Make Carpets.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Jeroen Henneman vind ik een groot kunstenaar, zowel als beeldenschepper, als als tekenaar en schilder. En dat met zowel intieme als monumentale werken, op het platte vlak en in drie dimensies.”

“Sinds 2006 verzamel ik al werk van Raquel Maulwurf. Zij tekent zo puur in zwart-wit, waarbij zij met scratchen de structuur van het papier een extra dimensie geeft. Haar onderwerp is destructie, maar de uitwerking is prachtig.”

“Heel subtiel is het werk van Anne Geene. Ik hou van de herhaling, de subtiliteit en de verbinding met de natuur. Prachtige kleuren, met name in de serie Colour Analysis.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden