Plus Interviews

Jonge ontwerpers over hun collectie: ‘Mode moet een stuk duurzamer’

De beste mode­studenten van het land doen vrijdag mee aan ontwerp­wedstrijd Lichting. Drie deelnemers vertellen over hun collectie en hun ambities.

‘Ik hoef geen perfect jasje te maken’

Emma Torsteinsrud (25), Gerrit Rietveld Academie. 
Collectie: Mythical Relatives

Beeld Carly Wollaert

“Ik kom uit een bosrijk gebied in Zweden maar wilde graag naar Amsterdam verhuizen om aan de Rietveld te studeren. De vrije manier van werken binnen de opleiding trok me: je volgt geen vast curriculum en mag vakken op een vrije manier benaderen. Een perfect jasje leren maken ­interesseert mij niet; het liefst verdiep ik me in textiel en andere materialen. Als je op de Rietveld afstudeert in de richting mode, hoef je niet per se een kledinglijn te maken. Je mag ook afstuderen op een tijdschrift of draagbare kunstwerken.”

“Na een tijd in Amsterdam voelde ik me gedistantieerd van de natuur. Daarom begon ik ­research te doen naar flora en fauna. Mos, insecten en bossen fascineren me vanwege hun ­uiterlijke schoonheid. Ik vond plaatjes van larven die materiaal uit hun omgeving gebruiken om een cocon van te maken. De ene keer bestaat die cocon uit takjes, dan weer uit stenen. En als je stukjes bladgoud bij zo’n larve legt, gebruikt het beestje die.”

“Ik vond het mooi om te zien hoe de natuur onverwachte materialen hergebruikt, dat wilde ik in mijn collectie terug laten ­komen. Vodden, snoertjes en prulletjes die thuis rondslingerden heb ik aan elkaar geweven. Op die manier wilde ik met mijn collectie overgebleven materiaal nieuw leven inblazen. Mijn collectie bestaat uit uiteen­lopende creaties zoals een grote donsjurk, maar ook een harnas. De silhouetten zijn gebaseerd op figuren uit Zweedse fabels: hoofdtooien met hoorns, capes en maskers. In de toekomst wil ik graag niet alleen als designer werken maar me ook uiten in andere kunstvormen.”

‘Mannelijke femme fatale’

Dylan Westerweel (25), ArtEZ Hogeschool voor de kunsten.
Collectie: Jack Saul

Beeld Carly Wollaert

“Bij Artez ligt de focus op ambacht, maar het blijft ook echt een kunstacademie. In de loop naar het afstuderen moet je daarom vanuit een concept ontwerpen. Toen ik in Londen stageliep stuitte ik op het boekje London Triptych van Jonathan Kemp. Het verhaal volgt drie homoseksuele mannen die leefden in tijden waarin homoseksualiteit verboden of een groot taboe was. Een van de hoofdpersonen is een jonge mannelijke prostitué. Ik creëerde een ­romantisch beeld van zijn leven in mijn hoofd. Ondanks zijn kwetsbare positie in de maatschappij was zijn schoonheid en seksualiteit ook een sleutel tot een wereld van luxe. Dat idee vormde de inspiratie voor mijn afstudeercollectie.“

“Voor mijn eindcollectie wilde ik kwetsbare schoonheid en seksualiteit verbeelden als krachtig statement. In vrouwencollecties, zoals die van Versace, zie je vaak strak of bloot maar wel met een sterk silhouet. Ik wilde graag een mannelijke versie van een femme fatale creëren.”

“Seks en macht in mannen­mode roepen vaak negatieve connotaties op, van een nare ­alfaman. Mijn collectie geeft juist kracht aan zachte mannelijke seksualiteit. De ontwerpen hebben de silhouetten van mannenkleding, maar de technieken die ik gebruikte zijn vaker te zien bij vrouwenmode. Zo heb ik een blouse ontworpen waar een stuk korset in is verwerkt. Een overall heb ik met de hand beschilderd. Ik maak gebruik van plissé en heb een met de hand geborduurd hart gemaakt, dat te dragen is als accessoire. Als ik Lichting win, zou ik meer willen samenwerken met bedrijven die zulke ambachten uitvoeren.”

‘Mode moet stuk duurzamer’

Iris van Wees (24), Amsterdam Fashion Institute.
Collectie: Screencatcher

Beeld Carly Wollaert

“Voor mijn afstudeerproject maakte ik zowel fysieke als virtuele ontwerpen. Op het Amfi wordt veel nadruk gelegd op duurzaamheid en de toekomst; we worden opgeleid om een ­alternatief te bieden voor de huidige mode-industrie.”

“Bij het eerste deel van mijn eindcollectie was het uitgangspunt: hoe kan ik ontwerpen tot leven brengen die digitaal zijn ontwikkeld? Normaal experimenteren ontwerpers met patronen en samples voordat ze tot hun eindontwerp komen, materiaal dat maar één keer wordt gebruikt: zonde.”

“Voor mijn eindcollectie her­gebruikte ik banners en vlaggen van festivals. Alle kwaliteiten van dat materiaal voerde ik in op de computer. Op beeld kon ik precies zien hoe de stof viel. Zo voerde ik fysiek alleen uit wat ik echt in de collectie wilde hebben. In de collectie zitten zes kleurrijke looks, tassen, hoofddeksels en een opvallende jurk met grafische elementen.”

“Het tweede deel van de collectie bestaat alleen digitaal en is experimenteler. Het is een verzameling van digitale jurken, jassen en abstracte objecten.”

“Het virtuele deel van mijn collectie heb ik gekoppeld aan het fysieke deel, door gebruik te maken van augmented reality. Hiermee kun je virtuele ontwerpen in de wereld plaatsen: als je mijn fysieke ontwerpen bekijkt via een app, zie je de digitale ontwerpen er omheen zweven.”

“Als ik Lichting win, wil ik ­verder onderzoek doen naar digitaal ontwerpen. Als jonge designer vind ik dat je een verantwoordelijkheid hebt om bij te dragen aan verandering. Binnen de mode-industrie valt nog veel te verbeteren op het gebied van duurzaamheid.”

Over Lichting

Lichting is een modeshow en ontwerpwedstrijd die sinds 2007 wordt ­gehouden tijdens de ­Amsterdam ­Fashion Week in september. Lichting toont de grootste talenten van de verschillende opleidingen. Elk van de zeven Nederlandse kunstacademies ­selecteert twee van haar ­afstuderende modestudenten om met hun collectie aan Lichting deel te nemen. De modeshow biedt de studenten een kans hun collectie te tonen op een groot podium en zich te profileren in een wereld waar de concurrentie moordend is.

In het publiek zitten zevenhonderd gasten onder wie belangrijke stilisten, modejournalisten, ceo’s en ­designmanagers. Na de show bepaalt een vakjury – dit jaar zijn dat onder anderen stilist Jo Simpson en fotograaf Eva Losada – wie de beste collectie heeft ­gemaakt. De winnaar gaat naar huis met 10.000 euro om zich verder te ontwikkelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden