Plus

Jong cabaretduo wint AFK Sonneveldprijs

Het jonge cabaretduo n00b heeft op het Amsterdams Kleinkunst Festival zowel de AKF Sonneveldprijs als de publieksprijs gewonnen.

De finalisten van het Amsterdams Kleinkunst Festival: Farida Laan, Laura Bakker en Isabelle Kafando. Beeld Anne van Zantwijk
De finalisten van het Amsterdams Kleinkunst Festival: Farida Laan, Laura Bakker en Isabelle Kafando.Beeld Anne van Zantwijk

Isabelle Kafando (1999) en Laura Bakker (1996), die samen aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Academie studeren, kunnen bouwen op een natuurlijke, visuele dynamiek. De één is fors en van kleur, de ander tenger en wit. Des te lolliger dat ze daar weinig mee doen. Verstandig misschien ook wel. Het beeld spreekt voor zich. ‘Zij kunnen overtuigend spelen, wisselen rollen in hoog tempo af, zingen prachtig en hebben een voorstelling gemaakt vol schrijnende humor waarvan we nog wel meer willen zien,’ aldus het juryrapport.

Kafando en Bakker zijn puike actrices, die snel schakelen en met kleine gebaren of stemwisselingen nuances kunnen aanbrengen. Ze hebben bovendien een fijn gevoel voor absurdisme. De heerlijke sketch waarin twee konijnen – waarvan er eentje dolfijnen wil gaan trainen – drugs gebruiken moet onder invloed van het één of ander tot stand zijn gekomen.

Niet uniek

Een zorgpunt is wel dat er best veel duo’s in Nederland rondlopen die min of meer hetzelfde doen als n00b. Het wordt voor Kafando en Bakker lastig om zich te onderscheiden. Dat zag je tijdens hun optreden op het AKF al aan een sketch waarin twee corpsballen opscheppen over hun seksuele veroveringen. Zowel het idee als de uitwerking hebben we vaker gezien.

Farida Laan ging er vandoor met de Shaffy Cheque, een aanmoedigingsprijs van het Ramses Shaffy Fonds. Als je n00b absurdistisch noemt, is Laan meta-absurdistisch. Na een groot deel van haar leven als kunstenaar te hebben gewerkt, besloot ze haar atelier op te zeggen en het podium te bestijgen.

De Assistent is een bevreemdende voorstelling met prachtig taalgebruik dat samenvalt met de unieke bewegingen van Farida,’ oordeelde de jury terecht.

Intrigerende mix

Laan is enigszins te vergelijken met Kamagurka, maar biedt de toeschouwer nog minder houvast. Ze begint haar verhaal in een drukbevolkte bunker die als metafoor voor de samenleving lijkt te dienen. Wie haar inhoudelijk probeert te volgen, verdwaalt echter snel. Het draait vooral om de intrigerende mix tussen performance art en spoken word.

De derde finalist, Ramon Chatrer, won vorig jaar op het Groninger Studenten Cabaret Festival alle prijzen, maar ging dit keer met lege handen naar huis. Hij vertelt in Roestplaats over de strijd tussen zijn kwade kanten en het verlangen om liefdevol in het leven staan. “Er zit iets wreeds in mij,” zingt Chatrer in een lied dat aan Kommil Foo’s klassieker Het Beest is Baas doet denken.

Zo poëtisch en schurend wilde het bij Chatrer gisteravond helaas niet worden. De verhalen over de moeizame relatie met zijn vader, mogelijk de oorzaak van die kwade kanten, bleven te abstract om echt te raken. Chatrer heeft wel een dijk van een stem en liet voldoende karakter zien om nieuwsgierig te worden naar zijn toekomst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden