John de Mol wil toch vonnis in Facebookzaak

John de Mol wil toch een uitspraak van de rechter in de zaak die hij heeft aangespannen tegen Facebook. De Talpa-oprichter eist maatregelen tegen nepadvertenties waarin hij zogenaamd bitcoin-producten aanprijst. 

Talpa-oprichter John de Mol. Beeld ANP Kippa

De rechter vroeg de twee partijen tijdens een zitting begin juni met elkaar in gesprek te gaan, maar na drie maanden onderhandelen concludeert De Mol dat het niet lukt om afspraken te maken met Facebook.

“Ik heb er alles aan gedaan om met Facebook tot afspraken te komen waarmee de oplichterij met bitcoin-advertenties op haar platformen zou stoppen,” zegt hij in een verklaring. “Afspraken die we tijdens de onderhandelingen met het bedrijf dachten te hebben gemaakt, werden vervolgens alsmaar niet vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken, maar heeft de door mij gewenste maatregelen niet op tijd en niet op de juiste wijze willen vastleggen.”

Oplichters 

Volgens de mediamagnaat leek het er aanvankelijk op dat Facebook welwillend was er iets aan te doen, maar liepen de gesprekken uiteindelijk spaak op het vastleggen van de gemaakte afspraken. “Waarom is het zo moeilijk voor Facebook om maatregelen te nemen tegen dit soort advertenties,” vraagt De Mol zich af. “Ik begrijp dit totaal niet en vind het stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen met als doel om onschuldige mensen op te lichten. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat nog meer winst toch belangrijker is.”

Niet alleen De Mol heeft last van de nepadvertenties, waar oplichters achter zitten, ook onder anderen Waylon en Humberto Tan worden ongewild gebruikt. De Mol eist onder meer een filter waardoor de advertenties met zijn naam en portret worden geblokkeerd op Facebook en Instagram.

Reactie van Facebook 

Een woordvoerder van het sociale netwerk laat weten: “Net zoals John de Mol zijn wij van mening dat misleidende advertenties absoluut niet op Facebook thuishoren, en we verwijderen deze advertenties zodra we ze vinden. We nemen continue maatregelen om ongeoorloofd en mogelijk schadelijk gedrag te detecteren, en de bijbehorende advertentie-accounts te identificeren en te verwijderen.”

“We hebben hier te maken met oplichters die hun tactieken voortdurend aanpassen om zo detectie te ontlopen. Daarom passen we onze processen continue aan en nemen we maatregelen om misbruik te voorkomen. Hoewel we gezamenlijk hebben afgesproken dat we niet ingaan op lopende juridische zaken of de inhoud van vertrouwelijke besprekingen, kunnen we wel bevestigen dat beide partijen in de afgelopen weken hebben geprobeerd een minnelijke regeling te vinden voor de klacht van de heer De Mol, maar tot nu toe zijn deze pogingen helaas te goeder trouw niet gelukt,” aldus een woordvoerder van Facebook. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden