Plus

John De Mol: 'Amerikaanse reuzen eten ons de kaas van het brood'

John de Mol bundelt zijn mediabedrijven om de strijd aan te gaan met Facebook en Google. 'Ik erger me groen en geel aan het passief toezien van het kabinet, dat niet verder kijkt dan de NPO.'

John de Mol verwijt het kabinet een gebrek aan visie op de mediasector Beeld ANP

"De echte concurrenten op advertentiegebied zitten in het buitenland: Facebook en Google. Ik vind het onthutsend om te zien dat het nieuwe kabinet passief toeziet hoe buitenlandse partijen ons de kaas van het brood eten. Ik erger mij daar groen en geel aan," zei mediaondernemer John de Mol gisteren bij een presentatie voor zakenrelaties in het DeLaMar Theater.

De Mol mist in het regeerakkoord een visie op de mediasector en hij verwijt het kabinet alleen naar de publieke omroep te kijken. Hij vindt dat de reclamemarkt als één geheel moet worden gezien. "Het kabinet ziet nog altijd een gefragmenteerd medialandschap, terwijl we allemaal in dezelfde vijver vissen. Ik zou de afschaffing van de dividendbelasting daar graag voor inruilen."

De Mol waarschuwt dat na de grote Amerikaanse internetbedrijven ook Chinese reuzen als Tencent en Alibaba zich binnenkort op de Nederlandse advertentiemarkt storten.

De Mol bundelt mede daarom al zijn mediamerken in één bedrijf: Talpa Network. Het gaat niet alleen om de SBS-zenders, maar ook om radiostations als Radio 538, Veronica en Sky ­Radio. Tussen al die delen van zijn imperium moet meer kruisbestuiving plaatsvinden. Zo gaan SBS6 en Radio 538 samen de Olympische Winterspelen achter de schermen verslaan.

Voetbal TV
Het bedrijf gaat meer inzetten op crossmediale projecten. Hart van Nederland krijgt een online-nieuwsplatform. En samen met de KNVB lanceert De Mols bedrijf binnenkort Voetbal TV dat de ambitie heeft jaarlijks 80.000 amateurwedstrijden live te streamen. Talpa Network neemt ook Emesa over, bekend van de website Vakantieveilingen. De Mol hoopt daarmee de advertentiemogelijkheden te vergroten.

Eerder dit jaar strandde De Mols poging om Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. De Mol: "Iedereen weet dat ik wel meer tegenslagen heb gehad. En mensen die me kennen, weten dat ik dan mijn mouwen opstroop, de rug recht en moedig doorga."

De Mol kondigde ook aan dat buitenlandse bedrijven de kans krijgen nieuwe tv-programma's op een van de SBS-zenders te testen. De voorwaarde is dat Talpa Network mede-eigenaar wordt. "Talpa bouwt zo aan een nieuw businessmodel. Je ziet dat wat hier werkt ook in andere landen werkt, zoals Big Brother en The Voice.'"

De Mol bezweert dat concurrenten als RTL niet bang hoeven te zijn dat hij op rooftocht gaat om zijn eigen zenders te versterken. "Ik zie RTL en SBS al lang niet meer als concurrenten. Ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Ze leven ook in dezelfde reclamewereld."

80.000

De Mol lanceert binnenkort in samenwerking met de KNVB het platform Voetbal TV, dat de ambitie heeft om jaarlijks 80.000 amateurwedstrijden live te streamen.

Ook zei hij ­'totaal niet' bezig te zijn met een overstap van zijn zus Linda de Mol naar SBS of een verhuizing van bijvoorbeeld Ik Hou van Holland - een door Talpa bedachte formule.

"Ik heb twee petten. Dat geef ik eerlijk toe," vervolgt De Mol. "Als ik zie dat Linda meer dan twee miljoen kijkers scoort, ben ik hartstikke blij. Want het is een Talpaprogramma, dus daar heb ik ook voordeel bij."

Peter R. is terug
En hij had meer nieuws, vooral over SBS. Zo keert Peter R. de Vries terug als presentator van een nieuw programma: De Raadkamer, waarin hij met experts praat over ­misdaad en strafrecht. De eerste aflevering zal half februari te zien zijn op SBS6. De Vries blijft daarnaast gewoon werkzaam voor RTL Boulevard.

Nick & Simon, The Dream verhuist met de ­zangers mee van de NPO naar SBS. De excentrieke Frank en Rogier uit het succesvolle Steenrijk, Straatarm krijgen een eigen serie en er komt een Nederlandse versie van de internationale gameshowhit The Wall.

Verder wordt er meer geïnvesteerd in drama van eigen bodem op Net5, dat al lang matige kijkcijfers heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden