PlusGalerie

Jitske Schols hakte imaginaire vrouwen in stukken

Jitske Schols met Shreds of Eve. Beeld Jitske Schols
Jitske Schols met Shreds of Eve.Beeld Jitske Schols

“Toen ik jong was, hoorde ik de verhalen uit de geschiedenis van vaders en zonen en echt­genoten,” zegt Jitske Schols in een YouTube­video over Shreds of Eve, haar nieuwste werk. Ze vroeg zich af of er naast al die mannelijke krijgers en helden ook verhalen waren over meisjes en vrouwen.

Haar belangstelling was aanvankelijk ook nauw verbonden met de geschiedenis van het huis waar Schols een groot deel van haar jeugd heeft doorgebracht, op de roemruchte Ewijckshoeve, een landgoed in de buurt van Den Dolder. Het was enige tijd in gebruik als een buiten van de Amsterdamse patriciërs­familie Witsen.

In de jaren tachtig van de negentiende eeuw was Ewijckshoeve het middelpunt van een kring van jonge schilders, schrijvers en musici rondom Willem Witsen, wiens vader het huis had gekocht. Jan Veth, Jacobus van Looy, Anton Mauve en Willem Kloos zijn bekende figuren, maar Schols richtte haar aandacht meer op de vrouwen die destijds in het huis verbleven.

Zoals de zangeres Anna Witsen, de zus van Willem, die in 1889 op 34-jarige leeftijd een einde aan haar leven maakte door in een wak in de bevroren vijver van Ewijckshoeve te stappen. En de schrijver Jacqueline van der Waals, die er in de eerste jaren van de twintigste eeuw ’s zomers regelmatig verbleef.

Voor Shreds of Eve creëerde Schols een aantal imaginaire vrouwen. De fotoserie is ontstaan door fragmenten van haar eigen foto’s te combineren met bestaande afbeeldingen en tekeningen. Alle ingrediënten werden vervolgens aan elkaar geplakt met een beeldbewerkingsprogramma.

De foto’s zijn opgebouwd als een cadavre exquis, zo’n tekening waarbij de kop, het lichaam en het onderlijf door verschillende personen worden getekend zonder dat ze elkaars resultaten kunnen zien. De figuren van Schols hebben weliswaar meer samenhang, maar de lichamen zijn resoluut in drie delen gehakt. Opmerkelijk genoeg zijn de afzonderlijke delen ook apart te koop. Wie alleen een lijf met handen of een paar voeten boven de bank wil, kan die apart bestellen.

Schols ging vaak uit van bestaande portretten die ze zelf had gefotografeerd, vandaar misschien dat de koppen nog het meest realistisch zijn. De handen zijn daarentegen heel gestileerd en plat, terwijl de voeten weer uitgesproken drie­dimensionaal zijn. Door de toevoeging van palmbladeren en andere tropische planten en exotische kleding ontstaat ook de suggestie dat de vrouwen uit allerlei verschillende windstreken afkomstig zijn.

Shreds of Eve

Jitske Schols
Waar Multiplemadé, Prinsengracht 615hs
Te zien t/m 28/3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden