Plus

Jildou van der Bijl kan inmiddels parttime perfectionist zijn

Al bijna tien jaar geeft Jildou van der Bijl leiding aan Linda. Het 150ste nummer van het tijdschrift ligt woensdag in de winkel. 'We faciliteerden bijna dat onze medewerkers over grenzen gingen.'

Jildou van der Bijl: 'Als je niet probeert het verschil te maken, haak ik snel af. Ik heb erg moeten leren dat niet iedereen dat heeft'Beeld Daniel Cohen

'Ons werk nemen we bloedserieus, maar onszelf niet.' Met die instelling is Linda in ruim tien jaar uitgegroeid tot een media-imperium. Wat begon als tijdschrift in 2003, werd onder leiding van Linda de Mol en Jildou van der Bijl (45) ­groter en groter. Er kwamen meerdere specials (L'homo, Linda.wonen, Linda.meiden, Linda.mode, Linda.man), een boekentak, een nieuwssite, een tv-kanaal en een festival - waarvan de tweede editie in juni zal plaatsvinden. Van der Bijl heeft het er maar druk mee.

Maar het kan altijd gekker. Gisteren doopte Linda de Mol een Lindavliegtuig, waarmee 150 lezers in maart een dagje op en neer vliegen naar Milaan. Alles ter gelegenheid van het 150ste nummer van Linda, dat woensdag in de winkel ligt.

Kan ik u nog typeren als bladenmaker?
"Bladenmaker, merkenbouwer, journalist, crea­tief, strateeg."

Dat bent u bij Linda geworden?
"Ik denk dat ik het altijd al was, maar dat ik er nog niet zoveel mee deed en mezelf niet zo durfde te noemen. Al blijf ik hoofdredacteur ook een mooi, allesomvattend woord vinden. Bladenmaker is daar maar een onderdeel van."

Volgend jaar viert u een jubileum; dan bent u tien jaar hoofdredacteur van Linda.
"Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik kwam vanuit Nieuwe Revu naar uitgever Mood for Magazines, om de specials van Linda op te zetten. We begonnen met Linda.wonen en later Gullit en Matthijs; sinds begin 2008 ben ik hoofdredacteur van het blad en de specials."

"Toen ik in 2015 de Mercur d'Or kreeg, een ­oeuvreprijs, dwong me dat terug te kijken. Afgelopen december werd Linda mediamerk van het jaar, ook zo'n moment. Er is erkenning, maar tegelijkertijd gaat het zoals het gaat."

Linda is, met een oplage van bijna 250.000, de maatstaf geworden voor nieuwe glossy's.
"Dat krijg je, als je de grootste bent. Dat is in elk vakgebied zo. Ik ben heel trots dat we Lindanieuws hebben kunnen lanceren, de eerste nieuwssite voor vrouwen. Een soort fantasie, totdat het er was. Het festival was leuk, maar er zijn natuurlijk genoeg andere mediamerken die iets vergelijkbaars hebben gedaan. Dat maakt het niet minder speciaal, maar er is geen nieuwe bedrijfstak."

"Met Lindanieuws en ook met Linda.tv hebben we iets vernieuwends gedaan. Voor die tijd waren de sites van magazines toch een soort weerslag van wat er in het blad stond. Wij zijn het nieuws door onze bril gaan brengen. Daarmee hebben we de media een klein beetje veranderd."

Is dat altijd het streven?
"Het is mijn doel, denk ik. Als je niet probeert het verschil te maken, haak ik snel af. Ik heb erg moeten leren dat niet iedereen dat heeft."

U bent behoorlijk perfectionistisch en wil graag de controle houden. U noemde dat zelf eerder 'een redelijk fatale cocktail'.
"We zijn bij Linda net erg bezig met de balans tussen privé en werk. We hadden een mijnenveld aangelegd voor burn-outs en houden nu een plateaujaar. Het is geen geheim dat ik in het verleden een burn-out heb gehad en binnen Linda hebben meerdere medewerkers hetzelfde meegemaakt. Het is een combinatie van mensen die graag willen én het feit dat wij hen stimuleren met passie en overgave aan iets te werken."

"Het heeft ook te maken met deze tijd, waarin je altijd en overal bereikbaar bent en je je werk op je mobiele telefoon kunt doen - die je altijd bij je hebt. De deadline is verdwenen, nieuws gaat altijd door. Ons product is nooit meer af, zoals dat voorheen het geval was als het blad naar de drukker was. We nemen veel jonge mensen aan die goed en ambitieus zijn. We faciliteerden bijna dat ze over grenzen gingen."

Wat is een plateaujaar?
"Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zich over de kop werkt. Iedereen moet vertrouwen voelen, maar de kwaliteit moet onverminderd hoog blijven. We moeten een sfeer creëren en de voorwaarden scheppen waarin er fouten gemaakt mogen worden. Ik heb weleens gezegd dat ik een soort van structureel ontevreden ben, omdat ik altijd zie hoe het beter, mooier en leuker kan. Je moet je afvragen wanneer dat ongezond wordt. Mijn tien hoeft niet de tien van een ander te zijn. Ik kan inmiddels parttime perfectionist zijn."

Het moet voor u fijn zijn dat Sanne Groot Koerkamp per 1 maart adjunct-hoofdredacteur wordt.
"Natuurlijk is dat prettig. Ik heb best lang gezocht en gewacht. Ik zou willen dat Sanne - ze wordt ook hoofdredacteur van Linda.meiden - een groot deel van mijn dagelijkse werkzaamheden overneemt. Volgens mij is dat een natuurlijk proces: ik heb het zo lang gedaan en blijf het ook doen, maar het is wel fijn dat er iemand bijkomt. Zo kan ik blijven meedenken in het creatieve proces en ben ik niet alleen aan het managen."

Krijgt Groot Koerkamp ook vetorecht?
Van der Bijl glimlacht. "Daar hebben we het nog niet over gehad."

Voor de duidelijkheid: zowel u als Linda de Mol heeft vetorecht om onderwerpen voor het magazine te allen tijde af te schieten.
"Het is een afspraak die ik heb overgenomen van Rozemarijn de Witte, die het blad ooit begonnen is met Linda. Toen ik haar opvolger werd, was het logisch die afspraak voort te zetten. Het werkt namelijk altijd."

En het clasht nooit?
"Nee. Soms denken we anders over iets, maar dan probeer je de ander te overtuigen. Daar komen we inmiddels eigenlijk altijd uit."

Hoe intensief is jullie samenwerking?
"Nou, ik kreeg net een appje van haar. 'Jil, ik hoor dat ik vrijdag een vliegtuig doop. Hoe zit dat?' Ze is op vakantie geweest, maar wij gaan ondertussen door met de productie van dingen. Normaal gesproken hebben we regelmatig contact. We appen wat af."

Jullie hebben een tijdje een boekentak gehad, maar die werd geen succes. En toen duidelijk werd dat Linda.tv als betaald platform niet aansloeg, werd het gratis. Jullie lijken niet bang te zijn dingen af te schieten.
"Nee, natuurlijk niet. Met de boekentak was het eenvoudig: met boeken werk je op de lange termijn, daar kwamen we niet goed uit. We wilden een sterke poot van het bedrijf opzetten, die ook financieel interessant zou zijn. Om dat te bereiken, moesten we snel opschalen en zouden de boeken niet de aandacht krijgen die ze verdienen."

"Dan steken we onze aandacht liever ergens anders in. We kunnen overal wel een Lindastempel op zetten, maar dat vind ik niet interessant. Het is niet eens uitgesloten dat een product dan beter verkoopt, maar
je melkt het merk veel sneller uit."

Als zoiets mislukt, gaat het extreem geruisloos voorbij.
"We hebben er nooit ingewikkeld over gedaan. Je moet dingen uitproberen. Als je geen fouten durft te maken, gebeurt er hélémaal niets. Het is alleen de kunst om ze zo goed mogelijk te maskeren of te voorkomen."

Jildou van der Bijl: 'We proberen dingen, en als ze aanslaan, is het jammer er niet mee door te gaan'Beeld Daniel Cohen

Over een fotoserie voor een Londenspecial was u ontevreden. De fotograaf werd betaald, maar de foto's gingen zonder pardon de prullenbak in en er werd een andere fotograaf naar Londen gestuurd om de klus opnieuw te doen.
"Natuurlijk."

Dat doen niet veel magazines.
"Dat kan ik me voorstellen. Maar de lezer heeft er geen enkele boodschap aan dat wij met een fotograaf hebben gewerkt die geen goed beeld leverde of niet goed gebrieft was. De lezer betaalt voor geweldige fotografie en heeft daar ook recht op."

Zou het in het belang van het merk een overweging kunnen zijn om Linda de Mol van de cover te halen als ze bijvoorbeeld stopt met tv-werk?
"Daar ga ik niet alleen over; Linda is ook hoofdredacteur. Er zijn natuurlijk best situaties denkbaar waarin het verandert, maar daar zijn we dan met zijn tweeën bij. We zijn professioneel genoeg om daarover na te kunnen denken. Het is geen hobby, hè. We kijken voortdurend hoe de consument verandert en hoe die de informatie tot zich wil krijgen. Dat is leidend en het is een continu proces."

Is het tekenend dat niemand Facebook kan bereiken, maar dat jullie redactie wordt uitgenodigd twee dagen op het kantoor te werken?
"Dat weet ik niet. Wij zijn in Nederland de grootste mediapartner van Facebook. We hebben ruim 500.000 fans, dat is best bijzonder. Een groot deel van onze doelgroep is daar te vinden, ik denk dat het de nieuwe manier van publiceren is."

"De informatie die wij maken, komt heel versnipperd bij de consument. Dan moet je zorgen dat de content in één oogopslag herkenbaar is qua tone of voice en artdirection, en dat elk stukje informatie een verdienmodel heeft. Dat kan als branded content, dus in samenwerking met een ander merk, of je werkt met een paywall of advertenties op de pagina. En misschien betaal je straks wel per stukje informatie, zoals bij Blendle. Het is toch superspannend dat alles aan het schuiven is?"

Heeft u het idee dat u een imperium in stand moet houden?
"Misschien worden we op een gegeven moment wel weer kleiner. De grootste zijn is niet heilig voor ons. We moeten een verschil blijven maken. We proberen dingen, en als ze aanslaan, is het jammer er niet mee door te gaan."

"Binnenkort komen we met Linda.lijnt, want Linda gaat afvallen en dat gaan we iets publieker aanpakken. Ik denk dat we inmiddels zo ver zijn dat we de leukste vrouwen van Nederland - die met zelfspot - goed begrijpen, dus ligt de uitdaging in het begrijpen van de nieuwe platformen die zich aandienen."

Anderen denken de leukste vrouw van Nederland inmiddels ook te kunnen bereiken. Eind 2014 kwam Wendy van Dijk met tijdschrift Wendy en Chantal Janzen lanceert in maart mediamerk &C. Wat vindt u daarvan?
"Ik denk eigenlijk dat het niet meer dan logisch is. Mijn man is nog weleens mijn klankbord en kan dan zeggen: Jil, als mensen geïnspireerd zijn, of vergelijkbare dingen bedenken, kun je dat het beste beschouwen als het grootste compliment dat je kunt krijgen."

Is het nodig dat hij dat zegt?
"Haha! Nee hoor, niet echt. Ik ben heel benieuwd naar het concept van het platform van Chantal. Wendy heeft met haar zoektocht naar geluk echt een ander terrein te pakken. Maar wat wil je dat ik zeg over Chantal? Ik heb nog niets van haar glossy gezien. Ik denk dat het spannend is om in de mediawereld je eigen plek te veroveren - daarna blijkt dat er best veel ruimte is voor elkaar."

Opgebiecht

Leermeester "Dat zijn er meerdere. Hans Verstraaten maakte me wegwijs in de journalistiek bij Nieuwe Revu. Rozemarijn de Witte heeft me veel geleerd over bladenmaken. En mijn man Paul Kooiker is een voorbeeld in on­afhankelijk en autonoom durven zijn."

De beste uit het vak "Het vak is zo breed en wordt steeds breder. Er zijn zoveel goede mensen op verschillende terreinen - gelukkig werken er een heleboel daarvan bij Linda, haha."

De slechtste uit het vak "Bange mensen kunnen nooit goed zijn in hun vak."

Het beste advies ooit gekregen "Zonder wrijving geen glans."

Het slechtste advies "Dat heb ik niet onthouden."

CV

Geboren 14 oktober 1971, Tiel
Opleiding Journalistiek, Zwolle
Loopbaan 1994: Stage bij Nieuwe Revu; 1998: leiding van jongerenorganisatie van Ontwikkelingssamenwerking Move Your World; 1999: hoofdredacteur Nieuwe Revu; 2004: creatief directeur Mood for Magazines; 2008: hoofdredacteur Linda en Linda-specials

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden