Jeugdjournaal dubbel zo lang: 'Vrolijk nieuws verdient tijd'

Het NOS Jeugdjournaal is vanaf maandag te zien op een nieuw tijdstip en duurt twee keer zo lang. Want waarom zouden kinderen minder geïnformeerd willen zijn dan volwassenen?

Presentatoren Joris Marseille, Welmoed Sijtsma, Lucas van de Meerendonk en Siham Raijoul.Beeld NOS

Al tijden vroeg Ronald Bartlema, al 24 jaar werkzaam bij het Jeugdjournaal en twintig jaar chef, zijn omroepbazen om een mooier tijdstip dan het wat willekeurige kwart voor zeven. Maar nóg liever wilde hij meer zendtijd. Aanzienlijk meer zendtijd. "Het NOS Journaal duurt vijfentwintig minuten, met nieuws uit binnen- en buitenland; dat brengen wij ook. Maar wij willen daarnaast de verhalen uit de belevingswereld van kinderen vertellen en plaatsmaken voor vrolijk nieuws."

Als er nu iets belangrijks gebeurt, een ramp of een aanslag - zoals in Manchester, rond een stadion vol kinderen die naar een concert van popster Ariana Grande gingen - dan staat meestal de hele uitzending in het teken van zo'n groot nieuwsfeit. "Over zulke actualiteiten moeten wij veel aspecten uitleggen, waardoor we geen tijd meer hebben voor andere onderwerpen. Zo lijkt het net alsof die gebeurtenis het enige nieuws van die dag is."

Vanaf maandag krijgt Bartlema eindelijk zijn zin: het Jeugdjournaal zal zeven dagen per week om 19.00 uur te zien zijn, en twintig in plaats van tien minuten duren.

Daarmee wordt het programma ongeveer drie keer zo lang als toen het in 1981 begon, als tweede jeugdjournaal ter wereld. De ochtenduitzending blijft wel vijf minuten zendtijd houden.

Vragen aan bekende YouTubers
Aan de missie verandert weinig. Het Jeugdjournaal wil nog steeds de belangrijkste nieuwsbron voor kinderen tussen de negen en twaalf jaar zijn en gaat daarom meer tijd besteden aan het nieuws uit binnen- en buitenland.

Daarbij zal er extra aandacht zijn voor onderwerpen die kinderen bezighouden. Zo is er een nieuwe rubriek met opmerkelijke nieuwtjes, en kunnen kijkers interviewvragen insturen voor hun favoriete YouTubers, sporters of artiesten. Ook wordt de rubriek Dwars nieuw leven ingeblazen, waarin verslaggevers kinderen te hulp schieten die een probleem hebben, of zich onbegrepen voelen door volwassenen.

Maar kinderen kijken toch steeds minder televisie en zijn toch zo'n beetje vergroeid met hun smartphone? "Dat wordt al heel lang geroepen, en ze zijn inderdaad gek op hun mobieltje, maar uit onderzoek van de NPO blijkt dat de verschuiving naar online in onze doelgroep geleidelijk verloopt. Over tien jaar zal het misschien de vraag zijn waar het Jeugdjournaal zich bevindt, nu kijkt een groot percentage van de kinderen nog steeds heel regelmatig televisie op de klassieke manier." Toch is ook de onlineredactie flink uitgebreid, om de activiteiten op de site, app en sociale media op te schroeven.

Voorzichtig met speculatie
Om hard nieuws inzichtelijk en behapbaar te maken voor kinderen noemt Bartlema nog steeds - ook na bijna een kwart eeuw dienstverband - een van de grote uitdagingen van zijn vak.

De evenwichtige mix met positief nieuws is belangrijk, maar een feit negeren, omdat het ongeschikt zou zijn voor de jeugdige kijker, doet het Jeugdjournaal niet. "Kinderen zien en horen alles toch wel. En als ze gaan fantaseren wordt hun beeld waarschijnlijk erger dan de werkelijkheid."

Wel gaat de redactie voorzichtig om met speculatie of onzekere ontwikkelingen, zoals de spanning tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten. "Over zulke heftige onderwerpen, zoals oorlogen of aanslagen, denken we altijd uitvoerig na. Hoe brengen we een verhaal, welke beelden laten we wel of juist niet zien? Kunnen we een positieve invalshoek vinden? Je wilt niet louter een ellendig wereldbeeld schetsen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden