Plus

Jett Rebel: 'Niemand in de popscene kan live goed zingen'

Samen met het verschijnen van zijn album 7 onthult zanger Jett Rebel zijn visie op de huidige staat van de Nederlandse popmuziek. 'Ik zie het ambacht van muziek maken uitsterven.'

Beeld Piroschka van de Wouw/ANP Kippa

Jett Rebel serveert zelfgebakken koekjes. Veganistisch zijn ze. Een experiment; hij is sinds anderhalf jaar dan wel vegetariër, maar twijfelt nog over een vervolgstap. Hij somt zijn inmiddels uitgedreven verslavingen op: "Ruim twee jaar geleden verdwenen de alcohol en de harddrugs, toen de wiet en daarna het vlees."

Een levenswijze waar de muzikant (Jelte Tuinstra, 27) sindsdien standvastig aan vasthoudt. "Geloof me: ik heb inmiddels menig schaal cocaïne onder m'n neus gehad, maar ben heel gedisciplineerd. Ik gebruik niets." Welke zondes er nog resteren? "Hard rijden op de snelweg. En ik blijf gek op pittig eten. Ik ga nergens naartoe zonder gedroogde pepers."

En dan zijn grootste verslaving: muziek op­nemen. Na januari 2016 bracht hij drie albums in twaalf maanden uit, daarna beteugelde hij zijn scheppingsdrift enigszins, maar anderhalf jaar na Super Pop is er toch alweer een nieuw album: 7. Volgens Tuinstra 'de beste plaat die ik nu in me heb' en gemaakt 'op de meest catchy manier die ik maar kan verdragen'.

Hij doelt onder meer op de losse singles, Amy en Good Boy, die al van het album kwamen.

"Ik ben een vinylfreak, luister een plaat van voor naar achter en weer terug. Maar in deze tijd is het belangrijk met je liedje op de radio of een playlist van Spotify te komen. Ik blijf een album-guy, maar denk dat deze liedjes ook op zichzelf kunnen staan."

Vond u het vervelend dat uw nummers tot nu toe die speellijsten niet haalden?
"Vooral bij Spotify is het jammer. Als ik op zo'n Happy Thursday of Rocky Friday-lijst zou komen, biedt dat ineens internationale mogelijkheden. Maar goed, wat me het meest stak, was dat ze mijn muziek niet goed genoeg vonden klinken."

Wat bedoelden ze?
Grijnzend: "Dat ik niet zo crappy klonk als de rest van de muziek nu." Daarna: "Een deel van mij vindt het ook een compliment als ze zeggen: 'Dit klinkt als de jaren 70 en niet van nu.' Klopte ook wel. Ik nam op met apparatuur en instrumenten uit die tijd, deed er alles aan om te vergeten dat we 40 jaar verder zijn."

Beats en autotune zijn nu de mode.
"Door zich daaraan aan te passen, zijn er al veel artiesten bij me door de mand gevallen. Heb je het nieuwe McCartneyalbum gehoord? Volgens mij is zelfs zíjn stem strakgetrokken met de autotune. Vind ik wel héél heftig."

Hoort dat niet bij deze tijd? Artiesten als Broederliefde en Ronnie Flex hebben van autotune hun handelsmerk gemaakt.
"Daar word ik heel verdrietig van. Ik heb zoveel liefde voor het ambacht van muziek maken en zie dat ambacht uitsterven. Ook bij liveacts zie je het. Daar heb ik het nog het zwaarste mee, want daar sta ik op festivals naast. Mensen die gewoon met een tapeje meespelen. Alles is zo fucking nep - en dat wordt doodnormaal gevonden! "

Liefhebbers zeggen: 'Je moet die stem­software als een instrument zien.'
"Weet je wat mijn grootste probleem met autotune is? Het ontdoet een stem van zoveel emotie. Denk aan Bob Dylan of Kurt Cobain. Het is toch onbestaanbaar als die waren geautotuned? Daarom moet je juist horen dat McCartney niet meer helemaal goed zingt. Juist van iemand die ik zo verafgood, wil ik zijn ziel kunnen horen.

"Collega's zijn heel makkelijk tevreden als ze zeggen: 'Ik houd gewoon van die sound.' Nou, probeer het dan maar eens zonder de computer, zou ik zeggen. Maar goed, van de huidige popscene wil je niemand echt live horen zingen, want dat kunnen ze geen van allen. Kijk, ik ben ook niet geboren met een gouden stem, maar heb er fucking hard voor gewerkt mijn niveau te verbeteren."

U trad op bij de 3FM Awards. Heeft u aansluiting met de artiesten die daar ook speelden?
"Ik voelde me misplaatst daar. De jongens van Chef' Special mag ik heel graag. Kensington? Die gasten ken ik niet zo goed. Als ik eerlijk ben: ik snap totaal niet waarom ze hun sound zo aanpakken."

U werd niet gekozen tot beste liveact.
"Het was leuk geweest om te winnen, maar het was vooral niet leuk om te verliezen. Als je drie appels en een peer hebt, reageert die peer supertriomfantelijk als hij van die appels wint. Maar nu won een van die appels en zat ik daar als peer! Misschien moeten ze er de 'populairste liveact' van maken, want 'beste' gaat gewoon niet op."

U past uw stijl dus niet aan?
"Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Ik moet het wel zelf mooi vinden. Als dit album door iemand anders gemaakt zou zijn, zou ik meteen weten: deze artiest is mijn vriend. Als die gast daarna ineens met beats aan de slag gaat, zou ik hem dat nooit vergeven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden