Je vóelt hoe iedereen in de muziek van The XX opgaat (****)

Helemaal gewend aan hun nieuwe status zijn de drie leden van The XX nog niet. In de Afas Live komt de ontlading na een ingetogen start.

Acht jaar geleden trad The XX voor het eerst op in Amsterdam.Beeld anp

Acht jaar geleden trad The XX voor het eerst op in Amsterdam. Als bassist Oliver Sim vraagt of er vanavond concertgangers zijn die er toen ook al bij waren, gaat een heel enkele vinger omhoog. En dat is nog een hoge score, want het optreden in 2009 in Paradiso werd heel matig bezocht. Twintig, hooguit dertig bezoekers waren er indertijd, schat Sim.

En nu dan een lang van tevoren uitverkochte Afas Live (voorheen Heineken Music Hall). Waarschijnlijk had het Londense trio ook een grotere zaal kunnen vullen.

Defintieve doorbraak
Het onlangs verschenen derde album van de groep, I See You, haalde in Nederland moeiteloos de eerste plaats van de charts, zoals het in heel Europa een groot succes is. En de defintieve doorbraak in Amerika lijkt nabij.

Wie had het kunnen denken van het zo schuchtere drietal? Hun muziek, kaal, traag en vaak ook donker, leek gemaakt voor een klein publiek. Geweldig dat je ook met alternatieve popmuziek zo ver kunt komen.

Helemaal gewend aan hun nieuwe status zijn de drie leden nog niet. Oliver Sims is de enige op het podium die wel eens wat zegt en ook echt beweegt. De andere twee, gitariste Romy Madley Croft en electronicatovenaar Jamie Smith, blijven de meeste tijd stokstijf op hun plaats.

Verbondenheid
Sim en Madley Croft kennen elkaar al sinds - echt waar - de zandbak van de kleuterschool. Smith kwam er 'pas' op de lagere school bij. Die verbondenheid hoor je in de muziek van The XX. Op de plaat, maar vooral ook live.

De traditionele bas en gitaar vormen een hechte eenheid met alle digitale apparatuur die Jamie Smith achterop het podium voor zich heeft uitgestald. Ook heel mooi vloeien de stemmen van Sim en Madley Croft - die van hem zwaar en sensueel, de hare ijl en verlangend - in elkaar over.

Ingetogen
Zo ingetogen als de muziek zeker in het eerste deel van het concert is, is aanvankelijk ook het publiek. Maar je vóelt hoe iedereen helemaal in de muziek opgaat. De ontlading komt, aan beide kanten, met recente, relatief opgewekte nummers als Dangerous en On Hold.

Maar het echte hoogtepunt van de avond is een verrassende cover van Too Good, het duet van Drake en Rihanna. Het R&B-nummer is in de versie van The XX ontdaan van elke swing, maar vol van soul.

The xx

Gehoord Afas Live, Amsterdam, maandagavond
****

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden