PlusAlbumrecensie

Je hóórt dat luitist Mike Fentross de muziek van John Dowland begrijpt

null Beeld

Luitist Mike Fentross is bezig aan een prachtige trilogie, waarmee hij de muziek van John Dowland, de grootste singer-songwriter van de Engelse barok, op schitterende wijze over het voetlicht brengt.

Het eerste deel betrof werken die recentelijk zijn ontdekt of aan Dowland zijn toegeschreven, want net als bij Rembrandt zijn dat soort oeuvres constant in beweging. Het net verschenen tweede deel, Semper Dowland getiteld, is een selectie van de luitstukken waarover het auteurschap van de componist niet ter discussie staat (wellicht ten onrechte). Fentross volgt hier de catalogus van Diana Poulton, die Dowlands honderd solowerken voor de luit verzamelde en samen met een biografie publiceerde. Deel drie zal bestaan uit muziek waarvan de herkomst geheel onomstreden is.

Tot zover de musicologische context.

Nu naar de muziek, die met veel hoorbare liefde en begrip door Fentross wordt gespeeld. Het eerste stuk, Lachrymae, is meteen het beroemdste en misschien ook mooiste. Een tijdloos meesterwerk, met een ingebakken melancholie die ook nu de gevoelige snaar treft.

Voor Fentross is de kunstige verweving van afzonderlijke stemmen, de polyfonie, bij Dowland wat hem het meeste raakt. Op een luit, waar de toon na aanslaan meteen snel wegsterft, is die polyfonie een grote uitdaging, maar je hoeft maar naar Forlorn Hope Fancy te luisteren om te horen dat Fentross hier alle wensen vervult.

Klassiek

Mike Fentross
Semper Dowland
(Zefir Records)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden