Update

Jazzcomponist George Russell overleden

Zonder George Russell waren Miles Davis' Kind of blue en John Coltrane's A love supreme, en van dozijnen minder beroemde jazzopnamen daarna, heel andere platen geworden. Maar Russell werd bij lange na niet zo beroemd als de illustere musici die hij met zijn werk beïnvloedde.

George Russell, drummer, pianist, componist en als theoreticus de bedenker van wat later 'modale jazz' ging heten, is maandag in zijn woonplaats Boston overleden. Hij leed al jaren aan de ziekte van Alzheimer.

Russell, zoon van een muziekleraar in Ohio, Cincinnati, begon al op jonge leeftijd als drummer, maar een veelbelovend begin in The Collegians, waar ook legendarische musici als Ben Webster, Coleman Hawkins en Benny Carter uit voortkwamen, werd in de kiem gesmoord toen hij in 1940 werd opgeroepen voor militaire dienstplicht. Toen hij tuberculose opliep, belandde hij in het ziekenhuis, waar, geluk bij een ongeluk, zijn theoretische kennis van muziek werd bijgespijkerd door een medepatiënt.

Eenmaal uit het ziekenhuis en ontslagen uit militaire dienst kwam hij terecht in de band van Benny Carter, verhuisde later naar New York, de bakermat van de moderne jazz, waar hij kennismaakte met onder anderen Miles Davis, Charlie Parker en Bill Evans.

Een terloopse opmerking van Miles Davis zette Russell op het spoor van een theoretisch onderzoek dat medebepalend zou worden voor de loop van de jazzgeschiedenis. In zijn boek The lydian chromatic concept of tonal organization formuleerde Russell in 1953 zijn ideeën over melodie als richtinggevend principe, waardoor de jazz zich kon loszingen van de bestaande Europese harmonische wetten.

Hij was ook de eerste die bebop met Cubaanse invloeden verbond, in Cubano be, cubano bop, dat hij schreef voor het Dizzy Gillespie Orchestra.

Vanaf 1969 gaf hij les in Boston, aan de nieuwe jazzafdeling van het conservatorium en was hij nog voornamelijk actief als pianist. Daarnaast schreef hij een constante stroom van ambitieuze stukken, soms voor grote bezettingen, waaronder zijn magnum opus Timeline, voor symfonieorkest, jazzorkest, koor, klezmerband en solisten. (ERIK VOERMANS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden