Review

Jay-Z knettert nauwelijks in z'n eentje ***

Dromen komen uit, zegt Jay-Z, dus houd er vooral aan vast. Deze opsteker komt aan het einde van een gelikt optreden in de Ziggo Dome, wanneer een paar duizend man hun camera's bij wijze van aansteker in de lucht houden en luidkeels meebrullen met het sentimentele nummer Forever young.

Wanneer Jay-Z voor de tweede keer opkomt, in schoon T-shirt en met nog meer gouden fietskettingen om de nek, lijkt hij klaar voor de strijd.Beeld anp

De inmiddels al niet meer zo jonge Shawn Carter (42) uit Brooklyn, die zichzelf naar twee New Yorkse metrolijnen noemde (de J en de Z), is net begonnen met het Europese deel van een toer om zijn twaalfde plaat Magna Carta Holy Grail te promoten.

Nauwelijks indruk
Na een goed ontvangen coproductie met vakbroeder Kanye West, Watch the throne uit 2011, maakte Jay-Z's nieuwste bij critici nauwelijks indruk. Het lauwtjes ontvangen album was echter al platinum voordat het goed en wel in de winkels lag. Slimme zakenman Jay-Z sloot een miljoenendeal met Samsung: de echte fans konden nog voor de releasedatum via een app zijn album downloaden.

'Hoeveel miljoenen platen ik ook verkoop, dit is waar ik het voor doe. Op het podium geef ik altijd 110 procent,' bezweert een vermoeid ogende Jay-Z zijn Ziggopubliek. Tijdens de toegift neemt hij ruim de tijd om fans persoonlijk toe te spreken. Leuk voor de enkelingen, maar de rest vraagt zich af of er ook nog muziek gemaakt gaat worden. Zo wordt zelfs uit het slotstuk van de avond de vaart gehaald.

Diesel
En die avond kwam toch al moeizaam op gang. Jay-Z's show is een vierakter, met nette vakjes van een half uur, waardoor er nooit een echte climax bereikt wordt. In het eerste deel komt diesel Jay-Z maar pruttelend op gang. Alleen bij 99 problems, van het succesvolle Black album uit 2004, knettert het een beetje. Voorzichtig wordt een eerste plastic bierglaasje de lucht in geworpen.

Hierna mag maatje en sterproducer Timbaland doen wat de rapper zelf niet lukt: het publiek werkelijk opzwepen. Al beatboxend mixt hij een handjevol van door hem geproduceerde hits aan elkaar: van Justin Timberlake's Cry me a river tot Missy Elliots Get ur freak on. Met gemak laat hij duizenden paar handen meezwaaien op zijn zwoele, diepe bassbeats.

Fietskettingen
Wanneer Jay-Z voor de tweede keer opkomt, in schoon T-shirt en met nog meer gouden fietskettingen om de nek, lijkt hij klaar voor de strijd. Bij Big Pimpin', een meezinger uit 2000, werkt hij zich zelfs in het zweet. 'Ik kwam, ik zag, en ik overwon,' zingt hij even later. Met dat laatste valt het wel mee. Ook al heeft hij een driekoppige band en Timbaland ter ondersteuning, Jay-Z moet het vanavond vooral uit zichzelf halen en hij lijkt te lijden onder deze eenzame taak.

Wat ontbreekt op het podium, zijn de collega's met wie hij zo succesvol samenwerkt - een Kanye West, Frank Ocean, Justin Timberlake - om Jay-Z live net dat extra zetje te geven. Daar kunnen vooraf opgenomen stemmen niet tegenop.

Buiten kijf staat dat deze Brooklyngrootheid heel wat blijvende hits aan het hiphopoeuvre heeft toegevoegd: één voor één passeren ze vanavond de revue. En heel even zien we ook de ongelikte kant van deze commercieel succesvolle zakenman. Als hij, al freestyle rappend, zijn vriend Timbaland indringend aankijkt en steeds sneller meegaat op diens improvisatie. Dan kan er zowaar een spontane glimlach af, in een verder nogal routineuze show.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden