Plus

Jay Z en Beyoncé na Louvreclip nu in Amsterdam

Beyoncé en Jay-Z, dinsdagavond en woensdagavond in de Johan Cruijff Arena, overvallen de wereld met een nieuw album en een clip waarvoor ze een haast onmogelijke opnamelocatie ritselden: het Louvre.

Tijdens een optreden in Glasgow, eerder deze maandBeeld getty images

Toeval en gelukkige timing: net nu het superkoppel Beyoncé en Jay-Z de wereld heeft overrompeld met een nieuw project - en ze in het oog van de belangstelling staan - komen ze naar Amsterdam voor een concert.

Ze presenteren het nieuwe album Everything is Love en een clip van het nummer Apeshit die, hoewel kakelvers, nu al een kunstwerk tussen de kunstwerken wordt genoemd. De clip is al miljoenen keren bekeken.

Verborgen boodschappen
Recensenten en andere kunstdeskundigen raken niet uitgesproken over mogelijk verborgen boodschappen in de film, over de keuze van de schilderijen (de Mona Lisa en het beeld Nikè van Samothrake) en een link met thema's als zwarte onderdrukking, macht en de selfiecultuur.

De choreografieën van de Sidi Larbi Cherkaoui worden bewonderd, evenals de regie, tot aan de pakken van Jay-Z aan toe.

Dat het stel strijdbaar is en controversiële thema's aansnijdt, is niet nieuw. Beyoncé maakte van haar Superbowloptreden in 2016 een betoging voor zwarte burgerrechten. Ook is ze solidair aan de Black Lives Matter-beweging tegen politiegeweld en racisme.

Het iconische koppel presenteerde het nieuwe album zaterdag, als toegift bij een concert in het London Stadium. Op de grote schermen van het immense stadion stond na het concert: 'Album Out Now'.

Het album was meteen te streamen. Zoals de naam van het album al doet vermoeden is het een ode aan de liefde - voor elkaar. De teksten van de songs - negen stuks in totaal - wekken de indruk dat de twee het weer helemaal zien zitten.

Relatie
Het koppel grijpt de mogelijkheid aan om via de muziekteksten de wereld kenbaar te maken hoe de relatie ervoor staat - commercieel een handige zet, zo is al eerder gebleken.

Everything Is Love, het album waarover Jay-Z (die eigenlijk Shawn Corey Carter heet) vorig jaar al iets lekte naar The New York Times, is het eind goed, al goed-slot van de Cartertrilogie, die twee jaar terug begon met Lemonade van Beyoncé.

Op die plaat ging de r&b-koningin tekeer tegen haar echtgenoot, die de schuinsmarcheerder had uitgehangen. Ze zong over vernedering, verdriet, woede en vergeving. Daarop volgde het antwoord van Jay-Z met het album 4:44.

Beyoncé op de trap bij NikèBeeld Youtube
Mona LisaBeeld Youtube
Jay-Z voor de piramide buiten het museum in ParijsBeeld Youtube

Het was één groot mea culpa van Jay-Z, die zich kwetsbaar opstelde. Het huwelijk leek te wankelen, maar bleef intact. Het stel verwelkomde na dochter Blue Ivy een tweeling: Sir en Rumi.

Peperdure
De fans krijgen vanavond en morgen in de vanmorgen nog niet uitverkochte Arenashow, dans en een flinke bak liefde. De mystieke videoclip is daarvan een fijne opwarmer.

Jay-Z en Beyoncé zijn behalve kunstliefhebbers en -verzamelaars ook liefhebbers van het Louvre, dat ze privé al meerdere malen hebben bezocht. De clip zou in twee nachten zijn opgenomen.

Dat ze de top van het Louvre zo ver hebben gekregen om in het museum met zoveel peperdure en kwetsbare meesterwerken een megaproductie op te nemen, met tientallen dansers, cameramensen en andere crewleden, zegt genoeg over de statuur van het powerkoppel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden