Plus Boekinkopers

Java Bookshop: 'We zijn anders, dat stralen we uit'

Hoe komen boekwinkels tot hun keuze van het boekenaanbod? In een zesdelige serie wordt daarop ingegaan. Vandaag Java Bookshop. 'Het is een echte buurtboekhandel.'

Sharon Peerle runt Java Bookshop met twee collegas. Beeld Renate Beense

Ze noemt het het Engelse model; mensen op hun gemak stellen in de boekhandel. Dus konden klanten in het begin koffie drinken in de winkel. Met een boek, of zonder boek. Aan het woord is Sharon Perlee (37), die in de Javastraat samen met twee collega's Java Bookshop runt. "Nu kan het nog steeds, maar niet meer zo expliciet."

Java Bookshop is een vaste waarde geworden in de Javastraat. Een kleine, maar mooie, laagdrempelige boekhandel. "We zijn zeven jaar geleden begonnen, en het is uitgegroeid tot een echte buurtboekhandel. Hier komen veel mensen uit de Indische buurt, maar ook uit omringende stadsdelen als de Watergraafsmeer en de Oosterparkbuurt."

Themaplankjes
Ze begonnen niet zomaar een boekhandel, onderzochten twee jaar lang met vragenlijsten aan welke boeken behoefte was, en spraken veel vertegenwoordigers van uitgeverijen.

"We hebben een groot assortiment literatuur, het iets hogere segment, echte mooie literaire boeken. Maar er is ook veel aandacht voor jonge schrijvers. En veel wereldliteratuur, veel klassiekers. Maar dat luistert nauw, want slaan die titels ook aan bij de klanten? Je mag niet alleen maar je eigen smaak verkopen. Dat werkt niet. Al laten we onze voorkeuren wel zien op themaplankjes."

Wat het niet zo goed bleek te doen waren de thrillers. "We hebben maar een kast met thrillers. Met Jo Nesbø, Karin Slaughter. De toptitels. Hoe we daar zijn achtergekomen? Heel simpel; het verkocht niet. We luisteren goed naar onze klanten, dus we verkopen ook veel non-fictie, historische boeken, populair wetenschappelijk werk en biografieën. Maar wel met onze stempel, wij moeten ook in die boeken geloven; zo kom je tot een goede wisselwerking."

Streekromans en chicklit, daar is in de Java Bookshop ook niet veel vraag naar. "Niet dat we ons te goed voelen om dat te verkopen, maar er is gewoon niet zoveel vraag naar. Ja, voetbalboeken wel, maar ook niet alles. Die over Jari Litmanen en Andy van der Meijde deden het wel goed. Daar zijn we dan heel pragmatisch in."

Verrassend goed verkocht

"De tolk van Java van Alfred Birney. Aanvankelijk slechts een van ingekocht. Niet omdat het ons niet goed leek, maar vanwege het heftige onderwerp. Met onze leesclub hadden we zijn boek al uitgekozen voor hij de Libris Literatuurprijs won. Ook voor die prijs groeide de vraag naar het boek, maar daarna nam het echt een vlucht. Het is een titel die het heel getrapt heel goed heeft gedaan."

Ook bij deze wat kleinere, brede boekhandel speelt de gunfactor een rol. Als een boek niet voorradig is, bestelt de klant bij de winkel, en niet vanaf zijn of haar laptop."We krijgen ook veel complimenten over onze collectie en speciale uitgaven. Zoals het onlangs verschenen Canciones van Garcia Lorca van Tobias Tak, een graphic novel, of Getekende brieven van Peter Vos. Ze merken dan dat dit toch een bijzondere winkel is. Dat als ze iets moois voor zichzelf of een ander willen kopen dit een heel fijne winkel vinden. En ze komen ook hier om zich te laten adviseren, ze gaan uit van onze kennis."

Erg persoonlijk wordt het als er handgeschreven kaartjes in boeken worden gestopt. "Op het kaartje staat 'Tip van Sharon', verder geen toelichting. Die geven wij graag persoonlijk! In het boek Het licht achter de ogen van de Finse schrijver Tommi Kinnunen heb ik recentelijk mijn kaartje gestopt. Ik heb ook zijn vorige boek gelezen, Waar vier wegen samen komen, ook dat vond ik prachtig. In beide boeken schrijft hij over dezelfde familie, weliswaar over verschillende leden van die familie, maar altijd vol compassie. Het zijn ontroerende beschrijvingen van mensenlevens met het Finland van de afgelopen decennia als decor."

Klant verleiden
"Dat vinden de klanten leuk en dat toont ook onze betrokkenheid. En zo leggen wij ook de aandacht bij boeken die anders onopgemerkt dreigen te blijven. Er zijn zoveel mooie boeken."

Wat je niet ziet in de winkel zijn stapels boeken van een en dezelfde schrijver. En er is ook geen tafel met toptwintigtitels. Soms vraagt een klant waar de toptwintig ligt. Maar dan neemt Perlee de klant aan de hand en zegt ze dat ze wel kan laten zien waar die boeken staan, maar dat ze ook andere boeken kan laten zien."

We presenteren ons aanbod op deze manier omdat we willen uitstralen dat we anders zijn, dat er ook andere boeken zijn dan die uit de toptwintig. We proberen echt de klant te verleiden om een ander soort boek te kiezen."

Perlee benadrukt nog eens dat Java Bookshop een laagdrempelige zaak is. "Iedereen moet hier wel een boek kunnen vinden. We willen niet hautain zijn, we verkopen met evenveel plezier ook cadeauboekjes en kookboeken. Youp van 't Hek en Mart Smeets verkopen landelijk heel veel, en bij ons 'gewoon'. We hebben het, maar besteden er niet speciaal aandacht aan. Nogmaals; omdat er zoveel mooie andere boeken zijn die ook aandacht verdienen."

Dit is het derde deel van een korte serie. Volgende week dinsdag Dieter Klein Nagelvoort, inkoper bij AKO. Lees ook deel 1: 'Flutboeken willen we niet', en 2: Scheltema: 'Prijs is de leidraad bij boek in de ramsj'

Tegenvaller

"Boeken die we mooi vonden en waarvan we het jammer vinden dat de verkoop tegenviel (vooral deel 2) zijn de boeken uit de Majtrilogie van de Zweedse schrijfster Kristina Sandberg. We hopen dat met het verschijnen van deel 3 de trilogie alsnog gaat lopen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden