PlusGallery Viewer

Jasper Henderson: ‘Ik raak snel de kluts kwijt in een museum’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Jasper Henderson (48), uitgever bij Thomas Rap, kan weinig lijn ontdekken in zijn aankopen. ‘Ik ben blij dat het woord eclectisch bestaat.’

Hidenori Mitsue, Bird's Concert W (2020), Janknegt Gallery. Beeld Gallery viewer
Hidenori Mitsue, Bird's Concert W (2020), Janknegt Gallery.Beeld Gallery viewer

Wat betekent kunst voor u?

“Een fascinatie voor de eindeloze mogelijkheden van de menselijke geest. Of het nu gaat om boeken, muziek of beeldende kunst: wat de producten van die geest met je kunnen doen, blijft wonderlijk.”

Heeft u kunst van huis uit meegekregen?

“We gingen wel naar musea, maar dat was meer een uitje dan dat we gericht naar ‘kunst’ gingen kijken. Mijn tante echter studeerde kunstgeschiedenis en is een fanatiek verzamelaar van abstracte expressionisten uit de jaren vijftig en zestig, zoals Ger Lataster en Jan Sierhuis. De gerichte interesse is er pas sinds enkele jaren, en die drang wordt steeds sterker, zodat ik nu op eigen houtje op onderzoek uitga.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Vooral van internet, en via bekenden die er meer van weten dan ik. Als ik iets tegenkom in de krant zoek ik het meteen op; bij welke galerie zit de kunstenaar? Wat is de achtergrond van de kunstenaar? Wat kosten de werken?”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“In een museum raak ik al snel de kluts kwijt; het is vaak te veel. Het aangename van een galerie is de beperktheid, de overzichtelijkheid.”

Guy Vording,  Black Pages- He Thinks He is a Spineless Swine (2020), galerie dudokdegroot. Beeld Gallery viewer
Guy Vording, Black Pages- He Thinks He is a Spineless Swine (2020), galerie dudokdegroot.Beeld Gallery viewer

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Het wordt steeds vaker, nu zo’n drie of vier keer per jaar. Het begon met oplages, maar het wordt steeds meer uniek werk. Vooral omdat het, nou ja, uniek is, een eenmaligheid. Weinig fotografie dus. Verder kan ik er nog erg weinig lijn in ontdekken. Blij dat het woord ‘eclectisch’ bestaat.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“In een galerie of online. Dat laatste is verrassend leuk, vooral omdat het tot nu toe nooit is tegengevallen als het dan bezorgd wordt of ik het kan komen halen. Tijdens de eerste lockdown waren er veel mooie initiatieven online. Tijdens die periode kocht ik bijvoorbeeld werk van Soetkin Verslype en Koen Delaere. In het normale leven zou ik moeilijk iets van die laatste kunnen aanschaffen, door de speciale edities in die periode kon dat wel.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik vind het wel prettig dat mijn echtgenote het ook mooi vindt, het komt in ons huis te hangen. Als ik een werk laat zien dat ik overweeg aan te schaffen, kan ze vrij resoluut ‘nou, nee’ zeggen, en dat is het dan.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“De laatste twee werken die ik kocht, waren bij Althuis Hofland en dudokdegroot, en dat waren beide bijzonder prettig ervaringen. Beide galeries namen ruim de tijd om te informeren, ik voelde me er zeer thuis.”

Ronald Ophuis, Wild Flowers (2020), Upstream Gallery. Beeld Gallery viewer
Ronald Ophuis, Wild Flowers (2020), Upstream Gallery.Beeld Gallery viewer

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Een foto/still van Bas Jan Ader, bijvoorbeeld Study for ‘I’m Too Sad to Tell You’; een net-verlaten kamer van Vilhelm Hammershøi; een van de Primavera-schilderijen van Salvo; een groot doek van Koen Delaere, bijvoorbeeld Ride That Dolphins and Emus Faster, alleen al vanwege de titel; maar ik zou ook heel blij zijn met een maquette- schilderij van Sven Kroner.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Guy Vording, omdat hij door iets weg te halen ontzettend veel toevoegt, een wereld laat zien die ergens onder ons meeleeft. Hidenore Mitsue, simpelweg het mijn eerste unieke werk was en omdat mijn kinderen nog steeds graag naar de fantastische, vet aangebrachte kleuren kijken.

Ronald Ophuis, vanwege zijn imponerende en vaak heftige verbeeldingen van ‘Moments of History’, maar ook vanwege de kleinere, maar niet minder indrukwekkende bloemenportretten, waarop de kleuren letterlijk uit het diepe zwart tevoorschijn komen.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Jasper Henderson. Beeld -
Jasper Henderson.Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden