PlusAlbumrecensie

Jarvis Cocker zingt oude Franse hits op zijn Engels

Peter van Brummelen
null Beeld

Jarvis Cocker, de gewezen zanger van Britpopsensatie Pulp, is bevriend met filmregisseur Wes Anderson. Hij is ook te horen in Andersons nieuwe film The French Dispatch. Met heerlijk onbeholpen accent zingt hij Aline, dat in de orginele versie uit 1965 van zanger Christophe een van de grote klassiekers uit de Franse popgeschiedenis is.

Dat smaakte naar meer. Naast de officiële soundtrack van The French Dispatch, met muziek van filmcomponist Alexandre Desplat, is er nu ook een zogeheten ‘companium album’, waarop Cocker nog veel meer Franse popklassiekers zingt. Hij brengt Chansons d’Ennui uit onder de naam Tip-Top. In The French Dispatch is dat een fictieve popster die een paar keer wordt genoemd.

Jarvis Cockers belangstelling voor de Franse popgeschiedenis is geen nieuwe bevlieging. Anders dan dat vermakelijke Engelse accent waarmee hij in het Frans zingt doet vermoeden, woonde hij jaren in Parijs en is hij getrouwd met een Francaise. Hij heeft ook een grondige kennis van Franse pop.

Op Chansons d’Ennui zingt hij vooral Franse nummers uit de jaren zestig en zeventig, die indertijd hits waren voor vedettes als Brigitte Bardot, Françoise Hardy, Serge Gainsbourg en Jacques Dutronc, maar gaat hij ook echt de diepte in. Zo komt het nummer Mao Mao uit de door Jean Luc Godard geregisseerde film La Chinoise (1967).

Pop

Tip-Top
Chansons d’Ennui
(Maatschappij)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden