Plus

Janni Goslinga krijgt Mary Dresselhuysprijs: ‘Geweldig’

Actrice Janni Goslinga krijgt vrijdag de Mary Dresselhuysprijs uitgereikt. Ze wordt geprezen voor haar ‘constante kwaliteit in de vele rollen die ze in twintig jaar voor Internationaal Theater Amsterdam speelde’. ‘Dit is ongelofelijk feestelijk.’

Lorianne van Gelder
Janni Goslinga (midden) krijgt de prijs in het bijzonder voor haar ‘sublieme vertolking’ van het personage dokter Ruth Wolff in de bejubelde voorstelling 'De dokter' van ITA. Beeld fotograaf © Dim Balsem
Janni Goslinga (midden) krijgt de prijs in het bijzonder voor haar ‘sublieme vertolking’ van het personage dokter Ruth Wolff in de bejubelde voorstelling 'De dokter' van ITA.Beeld fotograaf © Dim Balsem

Goslinga, die sinds 1995 bij Toneelgroep Amsterdam, het latere ITA, speelt, kreeg begin november het nieuws over de prijs te horen van collega Loes Luca, die verkleed als waarzegster bij haar langskwam. “Ik zie een prijs,” zei Luca, turend in een glazen bol. Goslinga was totaal overdonderd. Daarna volgden de reacties. “Zo veel! Echt geweldig, ongelofelijk feestelijk.”

De actrice krijgt de prijs van 12.500 euro van de VandenEnde Foundation, voor haar ‘constante kwaliteit in de vele rollen die zij de afgelopen twee decennia bij ITA speelde’, en voor haar ‘sublieme vertolking’ van het personage dokter Ruth Wolff in de bejubelde voorstelling De dokter, in het bijzonder.

Die rol was haar op het lijf geschreven, het was een ‘bepalende rol’ zegt ze. “Ik kom zelf ook uit een artsengezin, mijn beide ouders zijn arts, dus wat het personage beleefde, herkende ik wel. Ik ben actrice geworden, maar dat je beroep je identiteit bepaalt zit ook in mijn vak.” Dat de waardering niet alleen komt voor die rol, vindt ze fijn. Het is óók een bekroning van ruim 27 jaar voor hetzelfde gezelschap spelen. Ze is misschien niet het boegbeeld van het gezelschap, wellicht kent het grote publiek haar minder goed dan een collega als Hans Kesting, maar regisseur Ivo van Hove noemt haar het ‘cement’ van het ensemble. Vleiend, vindt ze, en herkenbaar. “Ik denk dat hij bedoelt dat ik verbindend ben binnen het gezelschap. Intuïtief neem ik die rol, ik ben middelste kind. Ik houd van contact en onderdeel zijn van een groep.”

Rolstoel

Voor die groep, als voor een voetbalteam maakt ze de vergelijking, doet ze veel. Net nog speelde ze in de herneming van Age of rage, de Griekse oorlogs- en wraakvoorstelling van ITA. Dat deed ze weer in een rolstoel. Niet dat ze nu niet kan lopen, maar het is een overblijfsel van 2021, toen ze tijdens de repetities haar voet brak, maar toch doorspeelde. Haar rol als Hekabe, de overwonnen Trojaanse koningin, bleek verrassend goed te werken in een rolstoel. Het is zo'n voorbeeld van het grote talent dat Goslinga heeft: als actrice weet ze zelfs tegenslag om te zetten in boeiend spel.

De prijs, die is vernoemd naar de grote actrice Mary Dresselhuys, werd in het leven geroepen door Joop van den Ende. Eerdere winnaars waren onder meer Dresselhuys zelf, Jeroen Willems, Jacob Derwig en Beppie Melissen. Het prijzengeld mag ze vrij besteden aan haar persoonlijke ontwikkeling. Wat ze ermee wil doen, weet ze nog niet. “Ik zou graag nog iets willen schrijven, iets maken, ik reis heel graag. Misschien neem ik zangles.” Maar eerst gaat ze het vieren. “Zo vaak heb je niet een moment om stil te staan bij je carrière.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden