Plus

Jan Six wil eens een ándere Rembrandt laten zien

Kunsthandelaar en -historicus Jan Six presenteert voor het eerst een televisie­programma. Daarin wil hij het publiek eens een ándere Rembrandt laten zien dan die van De Nachtwacht.

Jan Six: 'Om mijn achternaam kan ik niet heen, maar ik werd gevraagd om Rembrandt'Beeld Koos Breukel

Niet alleen de musea puilen uit van de tentoonstellingen over Rembrandt, ook op televisie is allerlei aardigs te zien vanwege het 350ste sterfjaar van de grote schilder.

Woensdagavond begint bijvoorbeeld de korte serie Six over Rembrandt, waarin de Amsterdamse kunsthandelaar Jan Six een spoedcursus geeft over de meester.

Omroep AvroTros kwam Six uiteraard als presentator op het spoor omdat hij vorig jaar gewag maakte van de maar liefst twee nieuwe Rembrandts die hij had ontdekt. Six (1978): "De redacteuren hadden ook de audiotour gehoord die ik had ingesproken voor de tentoonstelling Hollandse meesters uit de Hermitage. Dat, en dat ik relatief jong ben, en nogal enthousiast, beviel kennelijk."

Tot de orde geroepen
Uiteraard is het ook een prettig gegeven dat Six (XI) nazaat is van de allereerste Jan Six, regent van Amsterdam en vriend van Rembrandt. "Om mijn achternaam kan ik niet heen, maar ik werd gevraagd vanwege mijn liefde voor Rembrandt."

"Ik was wel even verbaasd - wow, weten jullie het zeker? Ben ik wel leuk om naar te kijken of te luisteren? Als jullie dat geen probleem vinden, ga ik wel los."

Daardoor moest Six af en toe wel even tot de orde geroepen worden door de crew. "Soms stond ik voor een schilderij, met Pierre Bokma of Onno Blom, en begon ik eindeloos met ze te discussiëren. Dan was ik even vergeten dat er nog een came­ra draaide."

Schrikken van de schilder
Six kreeg carte blanche om zijn eerste programma vorm te geven. Het plan: de verhalen vertellen en werken laten zien die niet heel Nederland al kan dromen. Het vijfluik bestaat daarom uit thematische afleveringen over Rembrandt als denker, dief, voyeur, regisseur en als vader.

"Ik ga niet voor De Nachtwacht staan, die is al zo vaak besproken. Ik wilde graag op zoek naar de gekke schilderijen en prenten die het publiek nog niet zo goed kent. Gelukkig hadden we budget om naar het buitenland te gaan."

Een voorbeeld is De bruiloft van Simson, een schilderij dat in de Gemäldegalerie in Dresden hangt. Six had het werk nog nooit in het echt gezien. "En nu mocht ik het zonder publiek zien, met mijn neus op het doek. Heel bijzonder, in deze tijd waarin zo veel mensen naar musea gaan. Dat is heel leuk, maar voor experts is het bijna niet meer te doen om écht te kijken."

Een van zijn persoonlijke favorieten, een portret van Rembrandts zoon Titus dat in Boijmans Van Beuningen hangt, kon niet ontbreken. Six mocht Titus van de muur halen en op een ezel laten zien. "Van dichtbij schrik je pas echt, omdat je ziet hoe ongelooflijk goed Rembrandt is geweest."

Niet te complex
Six' fascinatie spat niet alleen van het scherm wanneer hij het over de kunstwerken heeft. In de eerste aflevering bezoekt hij de Latijnse school in Leiden waar Rembrandt als kind onderwijs kreeg. Glunderend zegt Six voor het gebouw uit 1599: "Dat vind ik toch wel echt een leuk idee, dat Rembrandt hier als jochie, schools out, naar buiten rende."

Zo'n opmerking is tekenend voor de serie, die absoluut niet hoogdravend of ingewikkeld mocht worden. "Ik wilde graag vragen stellen, aan anderen en mezelf, waarop je een antwoord kan vinden met een basale kennis van Rembrandt. Ik heb het dus niet te veel over toeschrijvingen of complexe iconografie."

"Ik vind het ook niet zo interessant om te vertellen wat er precies werd bedoeld met een bepaald Bijbels verhaal. Ik wilde vooral bespreken wat je zelf kan zien, zodat iedereen het kan volgen. Ik hoop wel dat door deze serie een discussie over Rembrandt wordt aangewakkerd. Dat mensen daardoor een trots ontwikkelen, en zelf bedenken: ja, het is toch wel heel cool, wat hij deed."

Six over Rembrandt, woensdag om 22.45 uur op NPO 2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden