Plus Film

Jammer, Spider-Man was zo’n leuke, aandoenlijke superheld

De nieuwe Spider-Man film had over de liefde tussen Peter Parker en Mary Jane moeten gaan, maar is hopeloos verstrikt geraakt in andere zaken.

Tom Holland is Peter Parker Beeld Courtesy of Sony Pictures

In de eerste Spider-Man uit het superheldenfilmtijdperk zat een kus die op slag iconisch werd. In een duistere steeg tijdens een regenachtige nacht ontzette tiener­superheld Peter Parker zijn door schurken belaagde buurmeisje Mary Jane. Parker verborg zijn identiteit, maar liet zich ondersteboven bungelend aan zijn spinnendraad wel door haar op de mond kussen: hij was al jaren smoorverliefd op Mary Jane.

Regisseur Sam Raimi gaf er een heerlijk romantische draai aan, met de aanzwellende muziek, de stromende regen en twee acteurs die uitstekend aan elkaar gewaagd waren. Tobey Maguire en Kirsten Dunst vormden een instant klassiek filmkoppel voor het witte doek. Spider-Man werd een fenomeen in 2002; superheldenfilms hadden de toekomst en alles was mogelijk.

Kalverliefde

Zeventien jaar later geven Spider-Man en Mary Jane elkaar opnieuw een kus, maar dan onder een grauwe hemel tussen brandende autowrakken van anonieme passanten, in een film die over hun liefde had moeten gaan maar hopeloos in andere zaken verstrikt raakt. Spider-Man: Far From Home is de 23ste film in het Marvel Cinematic Universe en dat gegeven legt meer gewicht in de schaal dan de aandoenlijk onbeholpen kalverliefde van twee ­tieners die voor elkaar bestemd zijn.

Het is een frustrerende gang van zaken, want de in­middels 23-jarige Tom Holland is de eerste Spider-Manvertolker die in alles wat hij doet een overtuigende tiener blijft en hij heeft een aanstekelijke chemie met Zendaya, de nieuwe Mary Jane. Tijdens hun Europese schoolreisje wordt Parkers beoogde hofmakerij getorpedeerd door een teleurstellend banale superschurk, terwijl de filmmakers zich verliezen in verwijzingen naar eerdere Marvelfilms.

Moreel kompas

Dat laatste breekt de film lelijk op. Spider-Man is een van de leukste superhelden, omdat hij ook een gewone tienerjongen is, aandoenlijk onhandig en onzeker, dus sympathiek. Maar zijn broodheren bij Marvel Studios willen ons ervan doordringen dat er in Avengers: Endgame super­doden zijn gevallen en dat dat echt heel erg is. In Sam ­Raimi’s trilogie gaf een betreurde dode de jonge held een aansprekend moreel kompas, hier bestaat de nalatenschap uit gadgets, textiel en te veel wapentuig.

De trouwe Marvelparochie wordt intussen op de wenken bediend: wie na Endgame nog prangende vragen had krijgt hier alvast wat antwoorden en als gebruikelijk worden in de aftiteling nieuwe episodes aangekeild. Dat de wereld van de jonge held daarbij compleet op zijn kop wordt gezet, kan er nog wel bij. Het is een achteloze trap na, bedoeld om meer aandacht op de volgende Spider-Man te richten, terwijl we deze alweer goeddeels vergeten zijn.

Spider-Man: Far From Home

Regie Jon Watts
Met Tom Holland, Zendaya, Jake Gyllenhaal, Jon Favreau
Te zien in Arena, City, De Munt, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden