Plus

Jamie Li reageert op ophef over 'seksistisch' boek: 'Het is girltalk'

Over het boek van de Amsterdamse YouTuber en influencer Jamie Li (31) is veel te doen vanwege vermeend seksisme. 'Het is girltalk. Ik gebruik een toon die ik ook aansla tegen mijn vriendinnen.'

'Ik vind het heel bijzonder dat dit zo serieus wordt genomen'Beeld Instagram

Het begon met een retweet van BNN-presentator Tim Hofman, die een enorme hoeveelheid volgers heeft op sociale media. 'Of je je even laat neuken omdat mannen hun zaad kwijt MOETEN,' schreef hij bij een foto van een bladzijde uit Sexy, But Tired. But Sexy.

Sinds dinsdag zijn er allerlei opinieartikelen verschenen, heeft EenVandaag een item gemaakt over het voorval, en lijkt de hele wereld boos op Jamie Li. Wat is er in 's hemelsnaam aan de hand?

Li maakt vlogs van haar dagelijks leven, die ze deelt met 40.000 mensen. Ook is ze een zogeheten influencer. Ze bespreekt of toont producten op haar socialemediakanalen tegen betaling. En ze heeft dus een maand geleden een lifestylegids uitgebracht. Het boek verkoopt goed; het staat op nummer 5 in de bestseller top 60 (non-fictie), een vierde druk is in de maak.

Sexy, But Tired. But Sexy doet denken aan de bestseller How to be Parisian, een boek met wijze lessen over de Franse (levens)stijl.

Li beschrijft dat een zwart wollen trui een 'major closet essential' is en deelt haar persoonlijke verhaal over de aanschaf van haar eerste designertas en haar beste make-uptips. Maar ze vertelt ook over haar carrière als tijdschriftredacteur, blogger en nu vlogger, en over haar (naar haar smaak) te kleine borsten.

Dan nu de gewraakte passage uit hoofdstuk 4, the sexy chapter. "Als je écht geen zin hebt, doordat je niet lekker in je vel zit of lichamelijke klachten hebt, dan heb ik geen praktische tips voor je. (...) Maar als dat niet het geval is, dan moet je zin maken. Want mannen moeten hun zaad kwijt. Ze kunnen er ook niets aan doen."

Orakel op naaldhakken
Na de tweet van Hofman regent het kritiek en staat Li's telefoon roodgloeiend. De jaren vijftig willen hun standaarden terug, Li draait de vrouwenemancipatie de nek om, en vooral: jonge meisjes worden hierdoor beïnvloed tegen hun zin seks te hebben.

AD-columnist Nynke de Jong schrijft: 'Het boek van Jamie wordt gekocht door tienermeisjes die wél denken dat Jamie een orakel op naaldhakken is. En die lezen vervolgens doodleuk dat je maar zin moet maken, omdat mannen hun zaad kwijt moeten.'

Madeleijn van den Nieuwenhuizen van het kritische instagramaccount @zeikschrift publiceert een fel betoog in NRC. "Dit is 2018 en we weten inmiddels dat ongelijkheid - of dat nou seksisme, heteronormativiteit of racisme betreft - in stand wordt gehouden door subtiele bevestigingen van problematische rolpatronen. Vrouwen moeten helemaal niks."

40.000

Jamie Li maakt vlogs van haar dagelijks leven, die ze deelt met 40.000 mensen. Ook is ze een zogeheten influencer.

"Volgens mij heeft geen journalist of opiniemaker het boek helemaal gelezen," zegt Li, "want als je dat zou doen, zou je weten dat het een grappige, grove schrijfstijl bevat. En er staan ook genoeg disclaimers in."

Voordat ze kledingadvies geeft, schrijft ze bijvoorbeeld: 'Wie ben ik om jou te vertellen wat je aan moet?'. Het hoofdstuk over seks begint met de tip een man te vinden met humor, en dat praten de sleutel is tot een goede relatie. Kinderen opvoeden is 'een gevoelsding': 'Iedereen doet het op zijn of haar manier.'

Girltalk
"Dat is ook de meeste gehoorde reactie na 10.000 verkochte exemplaren: iedereen vond mijn boek geestig, herkenbaar en leuk geschreven. Ik vind het heel bijzonder dat dit zo serieus wordt genomen. Ik zie het meer als girltalk; ik gebruik een toon die ik ook aansla tegen mijn vriendinnen."

Ze zegt te kunnen lachen om alle commotie, maar zich te ergeren aan aannames. "Mijn volgers zijn vooral 25-plus. Daarnaast heb ik me meerdere keren afgevraagd: ligt er ook zo'n feministisch vergrootglas op de teksten van een rapper als Lil' Kleine?"

Jamie Li - Sexy, But Tired. But SexyBeeld Spectrum
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden