PlusMuziekrecensie

James Taylor werkt als een warme kruik op een gure winterdag

James Taylor heeft met American Standard een hommage gemaakt aan de songs die zijn jeugd kleurden. 

Wat moet het heerlijk zijn de stem van James Taylor te hebben. Zijn debuutalbum is inmiddels 52 jaar oud, maar nog steeds klinkt zijn stem troostrijk, behaaglijk en vertrouwd als in de tijd dat evergreen You’ve Got a Friend nog moest verschijnen. Alsof het verglijden van de tijd én de drugs uit de jaren zeventig vergeten zijn hun ­slijtagewerk uit te voeren.

Niet verwonderlijk dat Taylor – nu eigen liedjes op zijn 71ste vermoedelijk niet meer ontstaan met de snelheid van vroeger – een hommage heeft gemaakt aan de songs die zijn jeugd kleurden. ‘Ik wilde de platencollectie die we als familie bezaten eren en herinterpreteren,’ legt Taylor zelf uit.

Warme kruik

Het album werkt als een warme kruik op een gure winterdag. Luisterend zie je de jonge James Taylor – in de jaren dat hij een weelderige haardos bezat – voor je met het oor tegen de luidspreker van de pick-up. Afgaand op American Standard bestond de vinylverzameling van de familie Taylor veelal uit muziek van voor het ontstaan van rock-’n-roll.

Taylor koos onder meer The Nearness of You (door Norah Jones ook gecoverd op haar succesalbum Come Away with Me) uit 1938, als eerste uitgevoerd door Glenn Miller en zijn orkest. De versie van Taylor voegt niet direct veel toe, maar het is prettig om hem de bewonderende tekstregels in je oor te horen fluisteren.

Andere nummers maken meer indruk. Het met tedere drumbrushes begeleide God Bless the Child bijvoorbeeld. Billie Holiday (ze schreef het lied deels zelf) zette het in 1956 op plaat als een nachtclubsong met een weelderige vioolpartij. De smachtende wanhoop die Holiday meebracht, bezit Taylor uiteraard niet, maar zijn uitvoering is gedistingeerd en respectvol.

Relevant commentaar

Van enkele jaren eerder dateert het origineel van You’ve Got to Be Carefully Taught, uit de pen van meestercomponisten Rodgers en Hammer­stein. Het sociale commentaar, geschreven voor de musical South Pacific, is nog altijd relevant met regels: ‘You’ve got to be carefully taught/To be afraid of people whose eyes are oddly made/And people whose skin is a different shade.’ Taylor weet de boodschap prachtig terloops te laten doordringen in een liedje zonder een enkele stemverheffing.

Voor een vrolijke tegengeluid zorgt de – volgens Taylor – eerste cover ooit van een stokoude song die stamt uit de tekenfilm Katnip Kollege uit 1938. Liefdesliedje As Easy as Rolling off a Log zweeft bijna weg van luchtigheid, maar wordt door Taylor knap bij elkaar gehouden. Waarom heeft niemand van dit ambachtelijk gecomponeerde pareltje een evergreen gemaakt?

Uiteraard: Taylor blijft voor sommigen het beste medicijn tegen slapeloosheid. Schreeuwen of uithalen zullen zijn muzikale vocabulaire nooit meer bereiken, maar wat is het een genot de troubadour van het kabbelende luisterlied nog steeds on top of his game te horen.

Pop

James Taylor – American Standard (Fantasy Records)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden