Plus

Jacco Gardner: hoe geheimzinniger, hoe beter

Het nieuwe album van Jacco Gardner, Somnium, is geheel instrumentaal. Vrijdag presenteert hij de plaat in het planetarium van Artis.

Jacco Gardner. De popmuzikant maakt tegenwoordig instrumentale synthesizermuziek Beeld Excelsior Recordings

Die verhuist nog wel eens naar Los Angeles of zo, was de verwachting. Maar Jacco Gardner, de Nederlandse popmuzikant wiens neopsychedelische klanken het goed doen in Amerika, woont tegenwoordig in Lissabon.

Het was de liefde die hem naar de Portugese hoofdstad bracht, vertelt hij door de telefoon. Terwijl op de achtergrond stadsrumoer klinkt: "We wonen in het oude deel van Lissabon. Je hebt Alfama, waar de fado vandaan komt. Ertegenaan ligt Graça, onze wijk, die ook heel oud is. Het historische Lissabon is nog authentiek. Het is nog steeds het arme deel van de stad. Het is er heel levendig."

Heel anders dus dan het Noord-Hollandse Zwaag, waar hij vandaan komt. Inspireert Lissabon hem ook muzikaal? "Zeker. De afgelopen jaren heb ik veel getoerd, vooral in Amerika. Al die nieuwe plekken inspireerden me enorm. Het reizen werd echt onderdeel van de muziek. In Lissabon is het reizen tot een voorlopig einde gekomen. Door er te wonen voel ik me verbonden met de stad, maar het mysterie van een nieuwe plek is er nog altijd."

Geheimzinnig
Het woord mysterie duikt nogal eens op in een conversatie met Jacco Gardner. Hoe geheimzinniger, hoe beter, lijkt zijn devies. En Somnium, zijn nieuwe album, klinkt nog veel mysterieuzer dan de twee die eraan voorafgingen.

Opvallend is dat het album geheel instrumentaal is. En waar die eerste twee albums vooral beïnvloed waren door muziek uit de jaren zestig, heeft dit een duidelijk seventiesvibe.

Soms doet de grotendeels met synthesizers tot stand gekomen muziek denken aan die van jarenzeventigacts als Mike Oldfield en Tangerine Dream.

Gardner ervaart deze manier van werken als een bevrijding. "Ik heb me zelf nooit als puur een songschrijver gezien, anderen wel. Ik vond het heerlijk om eens geen liedjes te maken. Componeren en arrangeren is eigenlijk interessanter en op dat gebied ga ik op Somnium echt de diepte in."

Net als op zijn vorige albums gebruikte hij voor Somnium alleen vintage instrumenten, in dit geval Korgsynthesizers uit de jaren zeventig.

Johannes Kepler
"Moderne synthesizers hebben presettings. Op die oude moet je zelf op zoek naar geluiden. Je laat je leiden door het experiment, door nieuwsgierigheid. Als je dan iets vindt dat resoneert met hoe je jezelf op dat moment voelt, is dat geweldig. Dat mysterie voel ik nog steeds als ik naar Somnium luister, bij mijn andere platen heb ik dat niet."

Somnium is Latijn voor droom. Gardner verwijst met de titel naar het gelijknamige boek uit 1601 van de Duitse astronoom en natuur- en wiskundige Johannes Kepler, dat wel wordt beschouwd als 's werelds eerste scien­cefictionboek. "Kepler mengde in het boek zijn eigen wetenschappelijke ontdekkingen met fantasie. Vierhonderd jaar geleden beschreef hij al verrassend accuraat een ruimtereis, heel spannend."

Het planetarium van Artis is de passende omgeving waar Jacco Gardner morgen in twee shows zijn nieuwe album presenteert. Hij doet dat samen met kunstenaar Thijs Biersteker, wiens virtualrealityinstallatie Volverium synchroon met de muziek beweegt.

Fascinerend
Het is lang geleden dat Jacco Gardner in het Artis Planetarium was. "Als kind moet ik er voor het laatst zijn geweest. Suske en Wiske op ruimtereis of zoiets heb ik er toen gezien. Planetaria zijn fascinerende plekken. In Lissabon is ook een mooi planetarium; we proberen de show ook daar te doen."

Jacco Gardner, Artis Planetarium, vrijdag, 20.00 en 22.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden