Jaap van Zweden begint bij New York Philharmonic

Jaap van Zweden treedt donderdag aan als chef-dirigent van het New York Philharmonic. Een droombaan, zegt de Amsterdammer: "Als je vraagt: wat is het beroemdste, dan zeggen ze vaak het New York Philharmonic. Het heeft een magische uitstraling."

Affiches van het New York Philharmonic in de metro waarop het openingsconcert Gala Concert: New York, Meet Jaap wordt aangekondigd.Beeld anp

Die uitstraling is goeddeels te danken aan zijn voorgangers, zegt Van Zweden: "Mahler, Toscanini en Bernstein, die zijn West Side Story met dit orkest groot heeft opgepakt."

Die indrukwekkende voorgangers geven 'natuurlijk een enorme druk'. "Maar ik ben als kind door mijn vader het podium opgeschopt om viool te spelen, toen was die druk er al."

Dna
Op het New York Philharmonic wordt ook nog eens door alle andere Amerikaanse orkesten gelet, zegt Van Zweden: "Het is hèt orkest van Amerika. Alle andere orkesten kijken altijd met een schuin oog naar New York," verkondigt de nieuwe baas.

Over het gezelschap niks dan lof, volgens de Amsterdammer. "Het is een heel trots orkest, het is talent na talent en heeft een exceptionele, ongelofelijke power."

Van Zweden is ook onder de indruk van de snelheid waarmee het Philharmonic nieuwe stukken kan spelen. "Dat zit in het dna. Je kunt meteen op de details gaan zitten, gaan finetunen, gaan schaven."

Concertgebouworkest
Van Zweden zal veertien weken per jaar bij het orkest zijn en er ook vier tot vijf weken per jaar mee reizen. Dat is naast zijn chef-dirigentschap in HongKong en zijn directies bij andere orkesten, zoals het Concertgebouworkest.

"Het is pittig hoor, als het voor jou nog midden in de nacht is en je moet alweer repeteren." En dat met vrouw, kinderen en nu ook twee kleinzoons: "Daar zijn we heel trots mee! Ja, we doen dit nog een paar jaar en dan gaan we ons toch eens meer richten op het opaschap!"

Maar voorlopig kijkt hij muzikaal vooruit, met oog voor vernieuwing. Op zijn welkomstgala donderdag dirigeert hij niet alleen Ravel en Stravinsky, maar ook de wereldpremière van een compositie van de Amerikaanse Ashley Fure (36).

Lees ook: Respect en tolerantie in het orkest

Beeld anp
Beeld anp
Jaap van Zweden.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden