Nieuws

ITA streamt prijswinnende voorstelling: ‘meer dynamiek’

Vrijdagavond streamt Internationaal Theater Amsterdam, precies een jaar na de première, de topvoorstelling Weg met Eddy Bellegueule. Voorstelling, cast en regisseur Eline Arbo vielen ermee in de prijzen.

Weg met Eddy Bellegueule. Beeld Sanne Peper
Weg met Eddy Bellegueule.Beeld Sanne Peper

Ze had het bijna liefdevol over ‘Eddy’, regisseur Eline Arbo (1986), eerder deze week aan de telefoon vanuit haar geboorteland Noorwegen. Daar is ze momenteel druk met de repetities voor Maria Stuart van Schiller, bij het Rogaland Theater in Stavanger.

Arbo: ‘Een jaar geleden alweer, de première… Ja nu je het zegt, wat grappig. Eddy heeft een heel eigen leven gehad het afgelopen jaar. We hebben ontzettend geluk gehad, want de theatertour was net voorbij toen corona uitbrak. Dat voelt wel heel dubbel, in een jaar met zo veel afgelaste voorstellingen en de cultuursector die lijdt, naast het verdriet om al die zieke en dode mensen.”

“Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn geweest als onze voorstelling onderdeel had kunnen zijn van Brandhaarden dat dit jaar aan de schrijver van het stuk zou worden gewijd, de Fransman Édouard Louis, maar ik ben al heel blij dat we het nog een keer kunnen laten zien als livestream.”

Weg met Eddy Bellegueule zou onderdeel zijn van het jaarlijkse Brandhaarden Festival in Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Schrijver Louis zou zelf ook naar Amsterdam komen voor zijn eigen interpretatie van Wie heeft mijn vader vermoord (bij ITA gespeeld door Hans Kesting), maar corona gooide roet in het eten. De livestream van vanavond is het enig overgebleven onderdeel van het festival.

Homofobe omgeving

Het is wel de intentie het Brandhaarden Festival in het voorjaar van 2022 opnieuw te wijden aan Édouard Louis. “Louis was bij de première in Haarlem en hij was heel blij met wat we ervan hadden gemaakt. Het voelde, ook door andere reacties, alsof het ons gelukt was de kern van zijn werk in onze enscenering te vatten.”

Volgens Arbo gaat het stuk niet alleen om die jongen die opgroeit in een armoedig Frans dorp waar hij worstelt met zijn seksualiteit en probeert een plek te vinden. “Édouard geeft ook een stem aan mensen die geen stem hebben. Hij wil empathie oproepen voor de mensen in Eddy’s homofobe omgeving. Dat hebben wij ook gepoogd te doen. Door vier jongens alle vier Eddy te laten spelen maar ook zijn vader en moeder. Zo werd de voorstelling een oefening in inlevingsvermogen. Dat is het grootste cadeau, als dat overkomt. Als je zelf denkt ’Yes, we hebben iets te pakken’ en dat dat dan wordt bevestigd door de reacties van het publiek.”

Het stuk kon ook rekenen op waardering in het theaterveld. De vier Eddy’s (Victor IJdens, Jesse Mensah, Felix Schellekens en Romijn Scholten) werden gezamenlijk genomineerd voor de Louis d’Or, de voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival en Arbo ontving de VSCD regieprijs.

Voor de livestream past ze weinig aan. Arbo: “Ik heb natuurlijk vorig weekend nog naar Kings of War gekeken van ITA, dat is een heel andere voorstelling dan Eddy maar wel interessant om te zien hoe ze daar de camera gebruiken. Dit wordt niet mijn eerste onlineregie: afgelopen zomer heb ik voor het Noord Nederlands Toneel Dronken Mensen online gedaan, met split screen, zodat je drie camerastandpunten tegelijk zag, dat ga ik hier niet doen.”

Eline Arbo. Beeld Steef Fleur
Eline Arbo.Beeld Steef Fleur

Spannende avond

Volgens Arbo biedt de stream meer dynamiek dan het theater, onder andere dankzij de mogelijkheid close-ups te maken of in te zoomen op details, waardoor een andere ervaring ontstaat dan in de zaal waar de toeschouwer eigenlijk de hele tijd maar één frame ziet. De acteurs doen in principe hetzelfde. “Heel interessant om te doen, het is toch een andere vorm. Het wordt spannend om te zien of het stuk online dezelfde impact heeft als in de zaal.”

Na de livestream en de première in Stavanger wacht ITA De uren, naar de roman van Michael Cunningham. Arbo: “Ik begin daar over drie weken aan. Het belangrijkste is dat we kunnen blijven werken. We hopen dat we het resultaat aan het publiek kunnen laten zien. We gaan het sowieso maken.”

“De verfilming van Stephen Daldry uit 2002 heb ik natuurlijk ook gezien, daarin waren alle vertellerteksten omgeschreven naar dialoog. Ik wil die verteller er wel in, zoals ik dat bij Eddy ook heb gedaan. Ik ben dol op boekbewerkingen op toneel, dus dat is helemaal top.’

Toneelschuur Producties/Eline Arbo: Weg met Eddy Bellegueule, vrijdagavond 20.30 uur. Kaartjes via ITA.nl/italive

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden