PlusSerierecensie

It’s a Sin: beklemmend aidsdrama met feestelijke eighties als kleurrijk decor

De vijf hoofdpersonages van It's a Sin. Beeld Tom van Schelven
De vijf hoofdpersonages van It's a Sin.Beeld Tom van Schelven

De Britse scenarioschrijver Russell T. Davies heeft de afgelopen decennia een imposant oeuvre opgebouwd. Hij brak in 1999 door met Queer as Folk, een dramaserie over drie homoseksuele mannen, waar een nog succesvollere Amerikaanse remake van werd gemaakt. Davies wisselde vervolgens series waarin homoseksualiteit het hoofdthema was (Cucumber, A Very English Scandal) af met mainstreamseries als Doctor Who. Twee jaar terug leverde hij de prachtige serie Years and Years af, een dystopisch toekomstbeeld over een familie waarin een van de zoons homo was.

Met It’s a sin keert Davies terug naar de homothematiek, en wel de Britse gayscene van de jaren tachtig, toen aids zijn vernietigende opmars maakte. We volgen de levens van drie jonge mannelijke personages die zich in Londen vestigen.

In vol ornaat

Ritchie (Olly Alexander) verlaat de bekrompenheid van Isle of Wight om rechten te gaan studeren, maar vooral om zich met volle teugen in de gay clubscene te storten. De Nigeriaanse Roscoe (Omari Douglas) wordt door zijn familie uitgekotst als ze erachter komen dat hij homo is. Om te ontsnappen aan een enkeltje Nigeria vlucht hij naar Londen, maar eerst zegt hij in vol ornaat – make-up, ­vrouwenkleren – zijn familie vaarwel. De timide Colin (Clive Dooley) ten slotte verruilt Wales voor Londen, waar hij in een deftige kledingwinkel op Savile Row gaat werken. Daar wordt hij onder de hoede genomen door de oudere homo Henry Coltrane (leuke bijrol van Neil Patrick Harris).

De levens van de jonge mannen raken verstrengeld wanneer ze in hetzelfde Londense appartement terechtkomen. De woongroep wordt gecompleteerd door Ritchie’s vriendje Ash (Nathaniel Curtis) en zijn beste vriendin Jill (Lydia West).

De eerste aflevering staat nog bol van uitbundige feesten. De feestvreugde wordt ook voor de kijker verhoogd door de meesterlijke jarentachtigsoundtrack, variërend van Soft Cell tot Culture Club en Bronski Beat tot Blondie. Uiteraard ontbreekt het prijsnummer van The Pet Shop Boys waar de serie naar vernoemd is niet. In diezelfde aflevering sijpelen al berichten door over een mysterieuze ziekte die slachtoffers maakt onder Amerikaanse homo’s en aanvankelijk bekendstaat als ‘homokanker’ en ‘homogriep’.

De vrienden maken zich niet druk over de onbekende ziekte. Vooral Ritchie blijft lang ontkennen en doet de alarmerende berichten af als geruchten: “Het is verzonnen door farmaceuten om er rijk van te worden. Ze zeggen dat het is ontwikkeld in een laboratorium of dat het uit de jungle komt.” Maar wanneer de ziekte een naam krijgt – aids – en in de vriendenkring de eerste slachtoffers vallen, slaat de sfeer om. Jill neemt de dreiging heel serieus en probeert koortsachtig aan informatie te komen, maar er wordt niets over gezegd op tv, er is niets te vinden in de bibliotheek en internet moet nog worden uitgevonden.

IJzersterk en ontroerend

It’s a sin is een prachtige en beklemmende serie met gelaagde personages. Het enige smetje is dat het belangrijkste vrouwelijke personage, Jill, te midden van al die vrolijk rondneukende mannen volkomen seksloos blijft. Maar dat is dan ook het enige dat is aan te merken op deze ijzersterke en ontroerende serie die je nog dagen bijblijft.

It’s a sin

Regie Peter Hoar
Met Olly Alexander, Clive Dooley, Omari Douglas, Lydia West, Nathaniel Curtis
Te zien op NPO Plus

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden