PlusDansrecensie

ISH brengt balkunstenaars en straatdansers bij elkaar in een mooi opgebouwde voorstelling

Alle uitvoerenden zijn meesters in hun discipline in de voorstelling FTBLL – Can You Kick It, waarin dans, spoken word en voetbal samenkomen.

Fritz de Jong
Het aantal variaties dat de freestylers staand, zittend of liggend op hun rug of buik kunnen uitvoeren met een op hun voetzool, nek of hoofd balancerende bal is imposant. Beeld Sjoerd Derine
Het aantal variaties dat de freestylers staand, zittend of liggend op hun rug of buik kunnen uitvoeren met een op hun voetzool, nek of hoofd balancerende bal is imposant.Beeld Sjoerd Derine

Dans en voetbal. Volgens choreograaf Marco Gerris lijken ze nogal op elkaar. Een geplande theatervoorstelling met balkunstenaars en straatdansers kon in 2020 niet doorgaan. U weet wel waarom. In plaats daarvan maakte Gerris’ gezelschap ISH Dance Collective toen maar opnamen in en rond Amsterdam, voor de razendsnel in de steigers gezette televisiefilm FTBLL – Can You Kick It. Daarmee was de voetbalkous voor Gerris nog niet af. Twee jaar later is de theatervoorstelling alsnog een feit. Gelukkig maar, want FTBLL – Can You Kick It heeft in het theater wel degelijk meerwaarde: de spanning van het live geflikte kunststukje.

De voorstelling komt rustig op gang. Uit verschillende hoeken komen de performers aangesjokt, de een met een bal, de ander met een rugzak. Dan wordt het bewegingstempo opgevoerd. Een huppeltje hier, een rekoefeningetje daar. De straatvoetballers en freestylers dollen een beetje met hun bal, terwijl de b-boys alvast wat moves uitproberen.

Camaraderie van de straatcultuur

Na deze warming-up volgt een vrij lang segment waarin Edward van Gils, de nestor van het Nederlandse straatvoetbal, in het zonnetje wordt gezet. Spokenwordartiest Moze Naél treedt op als vertolker van zijn levensverhaal. Aan de ene kant is het mooi dat Naél in voice-over een persoonlijk verhaal vertelt waarin verbanden worden gelegd tussen worstelingen met ingewikkelde thuissituaties enerzijds en de ca­ma­ra­de­rie van de straatcultuur anderzijds. Anderzijds slaat Naél af een toe een wel wat plechtige – om niet te zeggen prekerige – toon aan.

Van Gils krijgt bij zijn straatvoetbaldemonstratie tegengas van Achie Tarhouchi. Dat levert een boel gedribbel op de vierkante centimeter op, waarbij een van de spelers ook regelmatig even op de bal gaat staan. Het is beslist entertainend om naar te kijken, maar omdat de bal een groot deel van de tijd aan de voet van de spelers is geplakt heb je het na een tijdje ook wel gezien.

Baltrucs

Dat geldt bepaald niet voor de de baltrucs van de drie freestylers, Pola Gomez, Kitti Szász en Rowdy Heinen. Het aantal variaties dat zij staand, zittend of liggend op hun rug of buik kunnen uitvoeren met een op hun voetzool, nek of hoofd balancerende bal is imposant. Prachtig is het gecontroleerde solo-optreden van de Hongaarse wereldkampioene Szász. Nog mooier is het stukje waarin het trio elkaar freestylend in allerlei posities de bal toespeelt, in een wervelende jongleeract.

Voor leven in de brouwerij zorgen de b-Boys, waarbij vooral Dietrich Pott er als podiumroutinier in slaagt het publiek op te juinen. Zijn toch al virtuoze breakdancerepertoire vult hij aan met spectaculaire salto’s, flips en andere acrobatische toeren.

Alle uitvoerenden zijn meesters in hun discipline, maar het is de verdienste van Gerris dat hij deze straatkunstenaars bij elkaar brengt in een mooi opgebouwde voorstelling die niet als los zand aan elkaar hangt.

DANS/VOETBAL

FTBLL - Can You Kick It
Choreografie en regie Marco Gerris