Isabelle Huppert maakt Mama Weed nog net de moeite van het kijken waard

Isabelle Huppert als drugsbaron Patience in Mama Weed. Beeld Still uit Mama Weed
Isabelle Huppert als drugsbaron Patience in Mama Weed.Beeld Still uit Mama Weed

Mama Weed (La daronne) is een nieuwe toevoeging aan het crimegenre waarin de hoofdpersoon een dubbelleven leidt. In deze Franse komedie moet taptolk voor de narcoticabrigade Patience (Isabelle Huppert) zichzelf afluisteren als ze zelf drugsbaron wordt. Zoals gewoon is in dit genre staat de man die Patience moet ontmaskeren dicht bij haar: Patience heeft namelijk een relatie met haar baas Philippe (Hippolyte Girardot), die niet rust voordat hij ‘Mama Weed’ heeft opgespoord.

Meestal zijn dit soort dubbelrollen de bron van humor of spanning in een verhaal: de naïeve politieagent heeft geen idee dat de persoon die hij zoekt voor z’n neus staat en de boef moet proberen om te gaan met zijn schuldgevoelens terwijl hij zijn geliefde voorliegt. Maar in Mama Weed komt Patience ervoor uit dat ze zich meer identificeert met de onderwereld dan met de boevenvangers: ze vindt Mama Weed wel leuk, zegt ze tegen haar baas/geliefde. En ze is het eigenlijk ook niet eens met de rol van de politie. Een loyaliteitsconflict ontstaat daarom niet echt.

De situaties waarin Patience terecht komt zijn absurd, maar deze kluchtfilm probeert ook niet geloofwaardig te zijn. Toch begint er gaandeweg iets te knagen. Mama Weed snijdt, misschien onbewust, zware thema’s zoals racisme bij de politie aan, maar weet zich hier verder geen raad mee. Dit komt niet doordat er op zo’n luchtige wijze wordt omgegaan met een serieus thema, maar vooral doordat de film er niet in slaagt een balans te vinden tussen humor en maatschappijkritiek.

De lichte komediethriller wordt daarmee nooit écht grappig of spannend. Dit zorgt voor makkelijk kijken, maar de film blijft ook niet echt bij. Goedmaker is Huppert, die – hoe kan het ook anders – overtuigend is als de angstige Patience.

Mama Weed

Regie Jean-Paul Salomé
Met Isabelle Huppert, Farida Ouchani, Hippolyte Girardot, Liliane Rovère, Iris Bry