Investeerders stappen in mode

AMSTERDAM - Investeerders storten zich op de mode-industrie. Het Amsterdamse spijkerbroekenmaker Gsus en lingeriemerk Marlies Dekkers halen het grote geld binnen om uit te kunnen breiden.

Gsus heeft Varova Investments binnengehaald, dat eerder geld stak in twee onderdelen van Philips en een snoepjesfabrikant in Frankrijk.

Marlies Dekkers doet zaken met NIBC Capital, dat al investeerde in handelshuis Deli en fitnessketen Sportcity. NIBC en Varova nemen een minderheidsbelang in de ondernemingen.

Beide modeketens gebruiken het geld voor expansie. Marlies Dekkers wil haar lingerieketen, met twee winkels in Amsterdam, verder uitbreiden in het buitenland. Het lingeriemerk heeft al vestigingen in België, Parijs en Keulen.

Marlies Dekkers hanteert hierbij de strategie dat haar lingerie eerst op 'de radar' verschijnt, bijvoorbeeld via celebrities. ''Vervolgens moeten wij het mogelijk maken dat mensen onze producten kunnen kopen,'' zegt Daniëlla Gargiulo van Marlies Dekkers. Ze geeft aan dat bekende Amerikanen en Britten al in Marlies Dekkers rondlopen en dat het merk ook te zien is in de nieuwe film Sex and the City. Het lingeriemerk is in gesprek met Amerikaanse warenhuizen.

Gsus wil het geld gebruiken om de bestaande winkels te vernieuwen en verder te groeien. Het spijkerbroekenmerk heeft een aantal eigen winkels, Heavens Playground, waarvan twee in Amsterdam. In een aantal van die winkels komt meer ruimte voor andere merken. Daarnaast wil het bedrijf zijn positie versterken in de twintig landen waarin het al zit. Gsus krijgt een nieuwe directie. Mede-oprichter Peter Steenstra vertrekt. Jean Pierre Raes en Roemer Zonneveld keren terug.

Volgens Jan Stroeve van Varova is het geen toeval dat twee modemerken op dezelfde dag investeerders aantrekken. ''Sterke modemerken kunnen snel groeien,'' zegt hij. En die groei is nodig om stand te houden tegen de grote ketens. (MICHIEL COUZY)

Lingerie van Marlies Dekkers wordt deze week geshowd op de Berlin Fashion Week. Foto EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden