Intrigerend, maar Chanson douce durft niet door te zetten

Goeie kans dat de arty kinderoppas-thriller Chanson douce in normale ­tijden vrij geruisloos zou zijn uit­gebracht, met alleen een release op diverse thuiskijkplatforms. Dat is nu óók zo, alleen omdat die thuiskijkplatforms op dit moment de enige plekken zijn waar überhaupt nieuwe films verschijnen, is het iets minder geruisloos.

Het is makkelijk te zien waarom de distributeur de film ooit aankocht, waarschijnlijk al voordat die goed en wel gemaakt was. Chanson douce heeft vertrouwenwekkende papieren: regisseur Lucie Borleteau maakte met Fidelio, l’odyssée d’Alice in 2014 een sfeervol, veelbelovend debuut, het trio centrale acteurs geniet wat arthousebekendheid en de roman waarop de film is gebaseerd (in het Nederlands uitgegeven als Een zachte hand) was in 2016 een kleine literaire sensatie – schrijfster Leïla ­Slimani won er de gerenommeerde Prix Goncourt mee.

In de uitvoering schort er echter net iets aan Chanson douce. Aan die acteurs ligt het niet. Karin Viard is fascinerend en enigmatisch in de centrale rol van Louise, die als oppas aan het werk gaat in het jonge gezinnetje van advocate Myriam (Leïla Bekhti) en muziekproducent Paul (Antoine Reinartz). De twee genieten van hun nieuw verworven vrijheid als Louise met een Mary Poppins­achtige gedrevenheid steeds langere dagen op hun kinderen past – zozeer dat het stel de kleine voortekenen negeert dat er iets niet helemaal in de haak is met de oppas.

In sommige scènes weet Borleteau die sluimerende dreiging vakkundig op de kijker over te brengen, maar net zo snel vervliegt die daarna weer.

Chanson douce heeft vele intrigerende momenten, maar durft niet door te zetten. Dat geldt zeker voor het schokkend bedoelde maar halfslachtig uitgewerkte slot, dat overigens voor lezers van het boek niet als een verrassing zal komen, want daar wordt dit einde al in de eerste regels weggegeven. Aan precies dat soort bravoure in de vertelling ontbreekt het in deze filmversie.

Chanson douce

Regie Lucie Borleteau
Met Karin Viard, Leïla Bekhti, Antoine Reinartz