Recensie

Intelligent, maar ouderwets plot in thriller 'Onderhuids' (***)

Eerder won Julia Keller een Pulitzerprijs voor haar journalistieke werk. Nu beproeft ze haar krachten op het thrillergenre.

null Beeld De Fontein
Beeld De Fontein

In elk geval heeft ze haar huiswerk goed gedaan. Zoals inmiddels gebruikelijk in het moderne misdaadgenre zijn er verschillende verhaallijnen die misschien wel, misschien niet met elkaar zullen worden vervlochten.

In haar functie van openbare aanklager van Raythune County in West Virginia, waar het schitterende landschap bruut contrasteert met de armoede en uitzichtloosheid van de bewoners, onderzoekt openbaar aanklager Bell Elkins een ongewoon sterfgeval. Tijdens een stoeipartijtje heeft de zwakbegaafde Albie Sheets de veel jongere Tyler Bevins gewurgd. Een ongelukje? Kan een achterlijke jongen überhaupt het concept 'moord' bevatten?

Dochter
Dit verdwijnt tijdelijk naar de achtergrond wanneer in het plaatselijke restaurant een man drie oude baasjes omlegt. Mogelijk wist hij niet wie van de drie hij moest hebben. Omdat Bells opstandige tienerdochter Carla getuige was, is het denkbaar dat de dader het nu op haar gemunt heeft. Of op de aanklager zelf.

Doordat de auteur herhaaldelijk in de huid van de moordenaar kruipt, weet de lezer eerder dan de hoofdpersoon dat de schutter een drugskoerier is, die handelt in opdracht van zijn baas. En het is in de regio algemeen bekend dat Bell drugshandel en verslaving verfoeit.

Zus
De schrijver is nog lang niet uit-gefantaseerd. Carla geeft ineens te kennen dat ze liever bij haar vader in het mondaine Washington DC gaat wonen dan in het boerse gat Acker's Gap te blijven. Verder heeft Bell het te kwaad met haar zuster Shirley. Die zit een gevangenisstraf van dertig jaar uit en negeert elke toenaderingspoging van haar jongere zus.

Julia Keller schrijft intelligent en onderhoudend genoeg om de lezer bij de les te houden. Wanneer ze echter de ins en outs van de fatale stoeipartij en de drugsmoord onthult, verspeelt ze abrupt haar krediet. De ongeloofwaardigheid zet de klok van de misdaadliteratuur minstens een halve eeuw terug, toen het de lezers een zorg was wie het intrigerende misdrijf had gepleegd, als de dader maar de laatste was van wie je dit had verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden