Instagram test het einde van openbare likes

Instagram is een test begonnen om te kijken of het sociale medium zonder openbare likes verder kan.

Beeld AFP

In Australië zien gebruikers geen likes meer bij andermans foto’s, maar de eigen likes blijven wel zichtbaar. Instagram doet dat om de sociale druk die gepaard gaat met het medium in te dammen.

Veel mensen zijn bang om als onpopulair bestempeld te worden bij het binnenhalen van weinig likes. Niet alleen in Australië wordt momenteel getest, Instagram is ook in Canada, Japan, Ierland, Italië, Brazilië en Nieuw-Zeeland vanaf nu ‘openbare like-loos’. Nederland heeft de meest ingrijpende verandering uit de geschiedenis van Instagram nog niet.

“We willen dat Instagram een plek is waar gebruikers zichzelf kunnen uitdrukken,” zegt een woordvoerder van het sociale medium tegen Daily Mail. “We hopen dat we met deze test de sociale druk wegnemen en dat mensen zich kunnen focussen op datgene waar ze écht van houden.”

Influencers

De test is voorlopig nog echt een test. Instagram meldt dat het kijkt naar de feedback en dat er na afloop pas een knoop wordt doorgehakt. Influencers en zelfbenoemde Instagram-beroemdheden hoeven niet bang te zijn voor de verandering: de test heeft geen invloed op reclame-inkomsten.

Eerder dit jaar werd al bekend dat Instagram zich focust op het inperken van de ‘like-cultuur’ van het sociale medium. Zo werd een ‘verberg likes-functie’ ontdekt. De mogelijkheid de like-teller in Instagram te verbergen werd ontdekt door Twitter-gebruiker Jane Manchun Wong, die haar vinding doorspeelde aan techwebsite TechCrunch. 

Manchun Wong merkte de functie op in de code van de Android-app en slaagde erin een aantal screenshots te maken. Daarop is te zien dat de like-teller bij een bericht ontbreekt, maar dat er wel nog enkele profielfoto’s en namen worden getoond van volgers die de post leuk vinden. Alleen de persoon die het bericht heeft geplaatst, kreeg het totale aantal likes te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden