Plus Reportage

‘Instagram experience’ Wondr in Noord is een walhalla voor selfiejunkies

Nadia Roberto in Wondr. Beeld Lin Woldendorp

In Noord is Instagramparadijs Wondr geopend: een plek vol discoballen, pluizige muren, een ballenbak en een marshmellowpool. ‘We zijn zo snel mogelijk gegaan. Anders heeft iedereen dezelfde foto’s al gemaakt’.

“This is soooo nice!” roept Vanessa Lino (26) terwijl ze zich in een roze zwembad vol spekkies laat vallen. Lino is een van de allereerste bezoekers van Wondr, een instagramparadijs vol decors voor selfiegrage millennials dat woensdagochtend opende in Noord. “Elke kamer is geweldig, maar dit is the star. Ik ben al tig keer van de glijbaan geweest en wil zo nog een keer. Ik voel me weer helemaal kind.”

Wondr is gloednieuw maar niet te missen: wie over de Meeuwenlaan rijdt ziet ineens een enorm pastelroze gebouw opdoemen. Het is het geesteskind van Sarah Mendes, een van oorsprong Braziliaanse die al een paar jaar in Amsterdam woont. Na jaren in de pr te hebben gewerkt wilde ze graag haar creativiteit kwijt in iets tastbaars in plaats van een marketingplan - bovendien was ze de gure Amsterdamse winters zat. “Ik wilde graag een plek openen waar we aan dat grijze weer kunnen ontsnappen: iets met kleur en veel licht, waar volwassenen kunnen spelen.”

Dat werd deze interactieve ‘Instagram experience’, waar Mendes een jaar aan werkte. Ze wilde eigenlijk graag in Centrum beginnen, maar de gemeente had een voorkeur voor het rustiger Noord. “Ik heb lang een oude school aan het Marie Heinekenplein op het oog gehad, bijna naast de Heineken Experience,  een geweldige plek. Helaas vond de gemeente dat die straten al te vol zijn met genoeg rijen.” Lachend: “Daar heb ik bijna een week om gehuild. Daarna heb ik twee maanden fulltime naar een locatie gezocht. Iedere makelaar in Amsterdam dacht na een tijdje: oh God, heb je dat Instagram-meisje weer.”

Roze zwembad vol spekkies

Uiteindelijk werd het de voormalige goudfabriek van Schöne Edelmetaal, die in 2017 sloot. De 1500 vierkante meter is in drie maanden verbouwd van een stoffig fabriekspand naar een doolhof met vijftien themakamers met allerlei props. Het roze zwembad vol zoetig ruikende spekkies (namaak, gemaakt van hetzelfde schuim als bijvoorbeeld een stressbal) is verreweg het populairst. Drie jongens van een jaar of twintig bezetten ook een badkuip, al gebruiken zij de inhoud om elkaar te bekogelen.

Daarnaast is de knalblauwe ballenbak geliefd, net als de ruimte bekleed met paillettenstof die van kleur verandert als je erover wrijft – een extreem verslavend werkje – en een biljarttafel bekleed met roze nepbont. Allemaal bedoeld om te bepotelen: millennials zijn niet zo van het kijken naar iets statisch als een schilderij aan een muur, meent Mendes. “Mijn generatie wil dingen beleven, horen, aanraken. Daarom vind ik Wondr ook écht geen museum, zoals het wel vaak wordt genoemd – dit is het tegenovergestelde. We doen er alles aan bezoekers onderdeel te maken van de kamers. In plaats van do not touch zeggen wij: please do touch. Musea hebben wat mij betreft ook geen reden om bang te zijn dat wij hun jonge bezoekers inpikken.”

Vanessa Lino. Beeld Lin Woldendorp

Uiteraard heeft Mendes deze roze Insta-hemel niet helemaal uit eigen zak betaald. Ze vond een investeerder in André Grimbergen, die ooit fotoboekenbedrijf Albelli oprichtte. “Sarah stelde eerst een hotel voor in zo’n sfeer, maar dat leek me niets, van hotels heb ik geen verstand,” zegt hij. “Maar toen ze met dit plan kwam, zei ik na twee minuten: “I’m in.” Ik heb drie kinderen, tieners en twintigers: iedereen weet dat die generatie alleen maar wil ervaren, delen en fotograferen.” Grimbergen heeft de inrichting aan Mendes overgelaten en zich vooral ontfermd over de IT. Want selfies maken met je iPhone kan natuurlijk, maar er is ook een heel systeem opgetuigd met camera’s die je kan bedienen met QR-codes, waarna je de foto’s gemaild krijgt of uit kan printen. “Een verschrikkelijk duur systeem dat we helemaal zelf moesten ontwikkelen, maar dat wilden we graag. Want als je de hele tijd op je telefoon zit, ben je niet in het moment.”

Platgebeld

De oprichters van Wondr mogen het pand op de Meeuwenlaan een half jaar huren en hopen op zo’n twee à driehonderd bezoekers per dag om de investering van bijna een miljoen euro eruit te halen. Mendes vermoedt dat dat met kaartjes van 24,50 euro makkelijk gaat lukken. “De interesse is nu al veel groter dan verwacht. Ik word platgebeld met vragen of je hier bijvoorbeeld je verjaardagfeestje kan vieren – daar ga ik nu mee aan de slag. Een paar weken geleden vroegen mensen ineens of ze hier iets konden eten of drinken. Dus hebben we op het laatste moment een café bijgebouwd.”

Sanne Lievense (19) uit Doorn

“Ik ben nog niet heel veel met Instagram bezig, maar wil het wel graag wat serieuzer aanpakken. Om op deze manier foto’s te maken leek me fucking vet. Vooral die blauwe ballenbak vind ik heel leuk. We zijn zo snel mogelijk gegaan. Anders heeft iedereen dezelfde foto’s al gemaakt.”

Sanne Lievense. Beeld Lin Woldendorp

Zoë-May Schrik (23) uit Doorn

“Ik vind dit een leuk concept; alles draait nu om influencers en fotografie. Ik ga de foto’s die ik vandaag maak opsparen om af en toe op Instagram te posten – die kan ik dan mooi afwisselen met de vakantiefoto’s die ik nog heb liggen. Sanne en ik studeren aan TMO Fashion Business School, ik denk dat onze medestudenten deze foto’s zeker vet gaan vinden. Ik heb al veel meiden erover gehoord.”

Zoë May Schrik. Beeld Lin Woldendorp

Natasha Mendes (24) uit Amsterdam

“Ik werk bij de Heineken Experience, dus dit doet me eigenlijk wel erg aan mijn werk denken. Ik vind dat ze het knap gedaan hebben. Alles is heel interactief; je kan overal in. Er zijn zelfs karaokekamers. Ik zie dit meer als een combinatie van moderne kunst en een experience. Mensen van onze leeftijd vinden dat leuk.” 

Natasha Mendes. Beeld Lin Woldendorp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden