Plus

Influencers in jeugdfilms: Ervaring? Ze filmen de hele dag

In Nederlandse jeugdfilms rukken de You­Tubers en influencers op. Logisch, het zijn de nieuwe idolen. 'Wij richten ons op meiden van 6 tot 14 jaar.'

Youtuber Djamila in Misfit Beeld .

Wie geen kinderen heeft of YouTube ongemoeid laat, zullen de namen op de poster van de nieuwe jeugdfilm Elvy's wereld: so Ibiza! geen fluit zeggen. Maar wie wel op de hoogte is van de onlinewereld weet: Djamila! Kalvijn! Jill! Bibi! Défano! Claartje Rose! Oftewel: de grootste Nederlandse sterren aan het YouTube- en Instagram­firmament.

In steeds meer films voor kinderen en jongeren spelen naast acteurs ook jonge onlinepersoonlijkheden, bekend van hun video's op YouTube, grappige Instagramprofielen of muziekfilmpjes op de populaire app Tiktok (dat tot vorige maand Musical.ly heette). Vorig jaar september kwam Misfit uit, een film gemaakt rond YouTuber MeisjeDjamila. Momenteel draait De film van Dylan Haegens, gemaakt en gespeeld door de gelijknamige YouTuber die een miljoenenpubliek trekt met sketches als '10 manieren om uit de klas gestuurd te worden'.

Er zijn genoeg liefhebbers van het genre, bewijzen de ­bezoekersaantallen. Misfit trok ongeveer 240.000 mensen, De film van Dylan Haegens tot nu toe zo'n 210.000. Ter vergelijking: Brimstone van Martin Koolhoven, vorig jaar de grote winnaar van het Nederlands Film Festival met zes gouden Kalveren, verkocht 190.000 kaartjes.

Knutselprogramma
Vanaf donderdag draait Elvy's wereld: so Ibiza!, van dezelfde makers als Misfit. De film draait om het meisje Elvy (May Hollermann, bekend van jeugdserie Brugklas), dat haar moeders (vlogger Nienke Plas en Irene Moors) om de tuin leidt om op Ibiza deel te nemen aan een modewedstrijd.

Het script is gebaseerd op boekenreeks Elvy's eigen ­wereld, van de Amsterdamse Jill Schirnhofer (26). Zij maakt sinds vier jaar een knutselprogramma op NPO-­zender Zapp: Jill, voor meisjes van ongeveer acht tot twaalf jaar. Schirnhofer laat zien hoe ze magisch glitterslijm maakt, een Mexicaanse pinguïnpiñata van papier-maché, of lipgloss van een oude lippenstift. De filmpjes worden ook op YouTube tienduizenden keren bekeken. De afgelopen jaren heeft ze rond het personage Jill allerlei merchandise uitgegeven. Het loopt als een trein. "Van mijn vijftien boeken heb ik tezamen zo'n 275.000 stuks verkocht." Schirnhofer is, kortom, razend populair bij jonge meisjes. "Ik word dagelijks herkend - in de supermarkt hoor ik vaak: 'Oh my god, dat is Jill!', en dan willen ze een selfie. Superleuk."

Achter Elvy's wereld zitten Thomas Wolff van distri­buteur Splendid Film en Jeroen Koopman, eigenaar van productiehuis NewBe. Zij maakten ook Misfit. "Wij maken ­deze films met de doelgroep als startpunt - in dit geval meiden tussen de acht en veertien jaar," zegt Wolff. "An­dere filmmakers beginnen meestal met een idee voor
een film, en bedenken pas later voor wie ze die willen maken."

Wolff en Koopman doen uitvoerig onderzoek naar wat meisjes bezighoudt. Die besteden veel tijd online, dus vandaar dat een paar van de grootste YouTubers van Nederland zijn gecast - de sterren onder de jeugd van tegenwoordig. "No doubt about it," zegt Koopman. "Als je nu vraagt aan een kind wie zijn of haar idool is, dan is de kans heel groot dat ze iemand van YouTube noemen."

Taalgebruik
De minimale acteerervaring veroorzaakt weinig problemen, zegt regisseur Erwin van den Eshof. "Qua spel zijn ze misschien onervaren, maar ze filmen zichzelf dagelijks en zijn daardoor juist gewend aan een camera. En omdat ze op eigen initiatief hun video's voor YouTube maken, zijn deze jongeren heel creatief, leergierig en ­gedisciplineerd."

Naast de onlinesterren speelt ook GTST-­acteur Buddy Vedder een rol. En aangezien meisjes gek zijn op Jill speelt Schirnhofer Elvy's zus, en zijn haar tekeningen en modeontwerpen volop in beeld. Sylvie Meis en Irene Moors zijn gecast zodat ouders ook nog iemand herkennen.

Wolff en Koopman dachten uitvoerig na over de styling en taalgebruik. "Taal luistert héél nauw," zegt Wolff. "We analyseren veel reacties onder YouTubefilmpjes voor de goede tone of voice. Dat is opletten, want onlinetaal­gebruik komt niet altijd overeen met hoe meiden op het schoolplein praten. Eén woord verkeerd, en je hoort het meteen. We doen er alles aan om dat te voorkomen."

Naast het continu in het oog houden van de doelgroep zijn de filmmakers van meet af aan bezig met marketing. Koopman: "We denken steeds: hoe gaan we het publiek naar deze film brengen? We hadden bijvoorbeeld een team op de set rondlopen dat content maakte voor YouTube en Instagram. Dat materiaal zetten we nu vol in."

Foto's delen
In Nederland wonen zo'n 600.000 meisjes tussen de acht en veertien jaar. Minstens een derde daarvan moet naar hun film komen kijken. "Op ­papier lijkt onze strategie misschien geen slimme keuze, omdat het aandeel kijkers in je doelgroep extreem hoog moet zijn."

De films-vol-YouTubers-trend houdt voorlopig aan; eind november komt First Kiss in de bioscoop, met bekende ­namen als Marije Zuurveld en Noor de Groot. In die film spelen sommige sterren gewoon zichzelf, zegt marketingmanager Mina Hana van productiehuis en distributeur Just Entertainment, dat ook De film van Dylan Haegens maakte. "Wij richten ons op meiden van zes tot veertien jaar en willen inspelen op wat ze bezighoudt door hun idolen te casten. Er zit een marketinggedachte achter: zij ­delen al foto's en informatie tijdens de opnamen, zodat meisjes vroeg weten van de film."

Sommige influencers krijgen zelfs een extra marketingfee om First Kiss te noemen op hun socialemediakanalen, als vervanging van traditionele advertenties in kranten of op billboards. "De reacties op Instagram zijn vaak zenuwslopend. Er wordt gevraagd: 'Komt de film ook op Netflix? Of op YouTube?' Als ze nou maar wel naar de bioscoop gaan! Dat blijft spannend. Je weet toch niet wat die kids gaan doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden