In We Are Lady Parts zet Amina haar plankenkoorts opzij voor de broer van de drummer

Na Zina is er opnieuw een vrolijke serie verschenen over vrijgevochten moslimmeiden, dit keer uit Groot-Brittannië

Andre Nientied
We are lady parts. Beeld Laura Radford
We are lady parts.Beeld Laura Radford

Er komen steeds meer series waarin moslima’s niet langer een bijrol hebben als excuus-Fatima maar een volwaardige hoofdrol – soms zelfs meerdere hoofdrollen. In Nederland zagen we eind vorig jaar al de geslaagde dramedy Zina, die met vijf moslima-hoofdrollen ook een vrolijke tegenhanger was van de door macho-Marokkanen gedomineerde misdaadserie Mocro Maffia. In Groot-Brittannië, waar onder meer een grote Pakistaanse gemeenschap is gevestigd, is deze ontwikkeling ook volop aan de gang, te oordelen aan de comedy We Are Lady Parts die vanaf deze maand bij de NPO te zien is. En net als in Zina wordt de culturele achtergrond van de meespelende moslima’s niet als hindernis gezien, maar gewoon als gegeven. Hoofddoekjes en uithuwelijken spelen weliswaar mee in het verhaal, maar dat is eerder een komische rol dan een problematische.

Zure girlpower

Centraal personage in We Are Lady Parts is Amina Hussein (Anjana Vasan), die met haar 26 jaar al bijna te oud is om te worden uitgehuwelijkt. Ze heeft het te druk met haar studie microbiologie en haar gitaarlessen om te daten, ook al zou ze graag willen trouwen. Maar dan niet met een orthodoxe baarddrager die muziek maar haram, onrein vindt. Amina’s in pastelkleurige hidjabs gehulde vriendinnengroepje is ook alleen maar met trouwen bezig.

Daar haaks op staat een groepje moslima’s dat Amina’s pad spoedig zal kruisen: de leden van de punkband Lady Parts. Met nummers als I’m gonna kill my sister en Voldemort under my headscarf propageren ze naar eigen zeggen ‘zure girlpower in een muzikale mix van The Clash, Dickless en Dead Barbie’. Zangeres Saira speelt gitaar naast haar werk als halalslager; drummer Ayesha klust bij als Uberchauffeur en basgitarist Bisma probeert als tekenaar van bloeddorstige graphic novels iets bij te verdienen. Hun manager Momtaz gaat weliswaar als enige gesluierd door het leven, maar verkoopt overdag pikante lingerie.

Spontaan overgeven

Dit kleurrijke kwartet is de schrik van elke vrome moslimman, maar ook van elke muziekliefhebber want hun sound is voor verbetering vatbaar. Ze zoeken dan ook een goede leadgitarist en denken in Amina de ideale frontvrouw gevonden te hebben. Helaas is Amina meer fan van zoetgevooisde singer-songwriters als Don McLean en Janis Ian dan van luidruchtige punk. Bovendien lijdt ze aan een extreme vorm van plankenkoorts: zodra ze op het podium staat, moet ze spontaan overgeven. Maar aangezien Amina een oogje heeft op de broer van drummer Ayesha, laat ze zich toch overhalen tot een oefensessie met haar vrijgevochten zusters in ruil voor een afspraakje met deze Ahsan.

De comedy We Are Lady Parts, gebaseerd op de gelijknamige korte film uit 2018 van dezelfde maakster, is behoorlijk geestig, met scherpe grappen. Af en toe zijn de luchtige verwikkelingen weliswaar nogal flauw, maar dat is nauwelijks een bezwaar omdat er veel vaart in de serie zit. Zo zijn er regelmatig absurde terzijdes en fantasiescènes die romantische films of Game of Thrones parodiëren. Wie na Zina zin heeft in nog meer vrolijke vrijgevochten moslima’s moet We Are Lady Parts zeker bekijken.

We Are Lady Parts

Comedy
Regie: Nida Manzoor