'In veel huiskamers hangt een Corneille'

AMSTERDAM - De zondag overleden kunstenaar Corneille was een van de bekendste kunstenaars in Nederland. In heel wat huiskamers hangt een werk van hem, zegt kunsthistorica Willemijn Stokvis. ''Dat komt mede door zijn grafische werk, zoals litho's en zeefdrukken, die op grote schaal zijn vermenigvuldigd en verspreid.''

Stokvis schreef diverse boeken over de beweging Cobra, waartoe Corneille behoorde. Volgens haar hoorde hij tot de eerste Nederlandse kunstenaars die na de Tweede Wereldoorlog keek wat er over de grens gebeurde. Zo leerde hij in Hongarije het surrealisme en de Duitse expressionisten kennen en zag hij samen met Karel Appel wat er in Parijs aan de hand was.

''Hij en Appel brachten de avant-garde (experimentele voorhoede) naar Nederland. Dat gaf een enorme impuls. Niet alleen aan andere kunstenaars maar ook aan het onderwijs. Het leidde tot diep in de jaren tachtig tot meer aandacht voor kindertekeningen en het werken met verschillende materialen op scholen, van het lagere onderwijs tot aan de kunstacademie.''

Volgens Stokvis was het werk van Appel vooral heftig en dat van Corneille poëtischer en vrolijker. ''Hij maakte haast volkskunst op een primitieve, kinderlijke wijze. Het was sterk dat hij ondanks zijn psychische moeilijkheden zulk vitaal, warm werk wist te maken dat voor veel mensen veel betekent. Dat lukt maar weinig kunstenaars.''

Dat Corneille later ook de commerciële toer opging, is naar haar mening zeer gestimuleerd door de kunsthandel. ''Al die rare dingen als dassen en kopjes heeft hij niet zelf verzonnen. Hij was een nerveuze, gevoelige man die dat niet direct zelf opzocht. Maar goed, zijn mooie werk leende zich er wel voor.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden