PlusFilmrecensie

In Sweetness in the Belly wordt het melodrama nooit meeslepend genoeg

Sweetness in the Belly, met Dakota Fanning als Lilly.
 Beeld
Sweetness in the Belly, met Dakota Fanning als Lilly.

Zeven jaar is Lilly als haar Britse hippieouders haar achterlaten bij een soefileermeester in Marokko en niet terugkeren. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Camilla Gibb, vertelt Sweetness in the Belly het verhaal van een witte moslimvrouw die vervolgens terechtkomt in het door een burgeroorlog splijtende Ethiopië en het Londen ten tijde van Thatcher.

Vooral in het eerste deel springt Sweetness in the Belly zo lukraak heen en weer tussen die locaties, dat je geen tijd krijgt in het verhaal te settelen. De traumatische gebeurtenis waarmee de film opent laat geen indruk achter en hoe Lilly hierna opgroeit tot de vrouw die ze is, wordt überhaupt niet getoond.

Zo blijft Lilly, hoewel genuanceerd gespeeld door Dakota Fanning, een nogal vlak personage – wat wellicht inherent is aan een film die thema’s die vooral zwarte Afrikanen raken (burgeroorlog, verscheurde families) aansnijdt via een witte protagonist die op zoek is naar een verloren geliefde. Dat wringt.

In Londen begint Lilly met vluchteling Amina een bureau om door de oorlog verscheurde families te herenigen, maar dat blijkt voor Lilly vooral een middel om Aziz (Yahya Abdul-Mateen II) terug te vinden, een knappe dokter die ze ontmoette in een Ethiopisch ziekenhuis.

Hiermee is Lilly het witte canvas dat wordt ­gebruikt om die vluchtelin­genproblematiek op te projecteren, ­terwijl die problematiek nooit meer wordt dan een achtergrond voor haar verhaal. Een paradox die regisseur Zeresenay Mehari, die eerder het mooie Difret maakte, niet weet op te lossen.

Zo verzandt de thematiek in het melodrama, terwijl dat melodrama zelf nooit meeslepend genoeg wordt.

Sweetness in the Belly

Regie Zeresenay Mehari
Met Dakota Fanning, Wunmi Mosaku
Te zien in Cinecenter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden