PlusFilmrecensie

In Never Gonna Snow Again blijft het gissen wie masseur Zhenia nu echt is

null Beeld Jaroslaw Sosinski / LAVA FILM
Beeld Jaroslaw Sosinski / LAVA FILM

Met zijn opgevouwen massagetafel onder de arm doorkruist Zhenia het grensgebied tussen Oekraïne en Polen. Een tussenland van mistige grauwheid en vreemd oplichtende bossen. Alsof Zhenia niet alleen een landsgrens beslecht, maar ook die van een andere dimensie.

Zhenia (Alec Utgoff) neemt zijn intrek in een grijze torenflat en gaat aan het werk in de uniforme witte villa’s van een hekwerkwijk. Het zijn voornamelijk vrouwen die hij op zijn massagetafel krijgt. Verveeld klampen ze zich vast aan de brede schouders van Zhenia, die hun geklaag en geflirt ­absorbeert als een spons en ze met een knip van zijn vingers onder hypnose brengt.

Malgorzata Szumowska (Mug, The Other Lamb), die deze film schreef en regisseerde met haar vaste cinematograaf Michal Englert, is goed in het bouwen op suggestie. En met Zhenia creëren ze een personage dat uit niets anders bestaat. Zijn contouren tekenen zich af door wat anderen in hem zien of over hem zeggen. Zoals dat hij geboren is in Pripjat, onder de rook van Tsjernobyl. Flarden van wat misschien dromen zijn en misschien herinneringen, kraken als een geigerteller.

Een van die flarden wordt ingeleid met een shot dat direct refereert aan Andrej Tarkovski’s Mirror. Elders in de film wordt diens Stalker visueel aangehaald. Met een volstrekt eigen toon is Never Gonna Snow Again als een afgedwaald zijspoor van dat werk. Alsof Zhenia uit de Zone is komen lopen, een exponent is van dat mysterieuze gebied in Stalker, waar een kamer huist die je diepste wensen realiseert.

Of misschien is dat vooral hoe de bewoners van de villawijk hem willen zien. Als een verlosser die de stress en sleur uit hun lichamen kan doen vloeien als een ‘zwarte stroom’. Als iemand die uit het niets is gekomen en daar ook weer in zal verdwijnen.

Never Gonna Snow Again

Regie Malgorzata Szumowska en Michal Englert
Met Maja Ostaszewska, Alec Utgoff, Weronika Rosati
Te zien in Eye, Kriterion, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden